Perkahwinan dengan WARGA ASING

Perkahwinan bukan sahaja memenuhi naluri manusia iaitu dari segi perhubungan fizikal dan psikologi tetapi ia juga merupakan satu perjanjian atau persefahaman yang kuat (Surah Nisa(4) Ayat 21).

pernikahan-ikhwan-akhwat-paket-hemat-nikah

Seperti perjanjian yang lain, ia juga perlu memenuhi syarat-syarat yang diperuntukkan seperti persetujuan wanita yang akan dikahwini, pemberian mas kahwin dan lain-lain. Dari segi perundangan, syarat-syarat yang diperuntukkan oleh pemerintah juga harus dipatuhi.

Perlu diingatkan bahawa syarat-syarat ini adalah bertujuan untuk melindungi hak-hak pasangan yang akan berkahwin.

Ia bukan bertujuan untuk menyusahkan atau memperlekehkan niat pasangan.

Perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warga asing atau di antara dua warga asing adalah boleh dan dibenarkan untuk dilakukan di Malaysia.

Bagi perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warganegara asing, prosedur yang harus diikuti adalah berlainan daripada prosedur perkahwinan di antara sesama rakyat Malaysia.

Prosedur yang berlainan ini juga tergantung kepada situasi warga tersebut.

Secara amnya apabila warga asing dan rakyat Malaysia ingin berkahwin, mereka wajib untuk memohon kebenaran berkahwin dari Jabatan Agama.

prosedur kawin

Borang permohonan perkahwinan haruslah disertakan dengan dokumen-dokumen berikut:-
(i) Salinan pasport atau salinan kad pengenalan (lelaki dan perempuan);
(ii) Surat kebenaran dari kedutaan negara pemohon (bagi kes saudara, Kedutaan Indonesia);
(iii) Surat keterangan dari Jabatan Imigresen Malaysia;
(iv) Surat Akuan Cerai atau Surat Akuan Kematian (jika pernah berkahwin atau kematian pasangan sebelumnya);
(iv) Surat Kebenaran Poligami dari Mahkamah Syariah di Malaysia (jika berpoligami);
(v) Surat wakalah wali (bagi wanita); dan
(vi) Salinan Sijil Kursus Perkahwinan.

Borang permohonan dan dokumen-dokumen ini haruslah dikemukakan kepada Penolong Pendaftar Nikah Kariah di mana wanita tersebut bermastautin.

Ini adalah untuk mendapatkan kelulusan bernikah dari Pendaftar Nikah. Permohonan ini haruslah diserahkan dalam tempoh sebulan atau tidak kurang dari tujuh hari sebelum tarikh perkahwinan yang dirancang.

Adalah baik sekiranya ia dilakukan dengan awal bagi mengelakkan penundaan perkahwinan.

Sekiranya bakal isteri/suami adalah penduduk tetap negara ini atau pemegang Kad Pengenalan Merah, dokumen yang lain harus disertakan.

Sila kemukakan juga salinan Kad Pengenalan Merah dan permit masuk; dan Surat Pengesahan dari Jabatan Pendaftaran Negara atau pengesahan permit masuk dari Jabatan Imigresen.

Kedua-dua situasi di atas adalah bagi warga asing yang mempunyai pas masuk secara sosial atau perniagaan.

Situasi adalah berbeza bagi warga asing yang dibenarkan masuk ke negara ini melalui permit pekerjaan.

Perlu dimaklumkan bahawa pekerja asing yang memegang permit kerja adalah tidak dibenarkan memohon untuk berkahwin di negara ini.

Sekiranya perkahwinan ini berlangsung dengan tidak mematuhi undang-undang maka ia akan memberi implikasi kepada permit kerja yang telah diberi kepadanya.

Hanya warganegara asing yang mempunyai kelayakan masuk secara sosial atau perniagaan sahaja yang boleh membuat permohonan tersebut.

Baca PROSEDUR PERKAHWINAN ISLAM DI MALAYSIA 

541 thoughts on “Perkahwinan dengan WARGA ASING

Add yours

  1. Assalammualaikum kak Natasia, saya nak tanya bakal suami saya pemegang kad UNCHR (bangsa Rohingya).. Tiada masalah dengan Jabatan Agama cuma lepas kahwin, mcm mana status anak dan status penduduk bakal suami..

    Syukran

    Like

    1. waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh….

      status anak berwarga negara ganda cik. dia boleh ikut warganegara ayah boleh ikut mak.
      status kependudukan, dia harus apply izin tinggal (ikut istri) kalau nak tinggal kat malaysia… apply kat imigresen

      Like

  2. Assalamwalaikum kak.. saya aliya warganegara malaysia ..saya ingin nikah sama llki pakistan beragama islam juga ..adakah kmi boleh menikah di malaysia ?sbb ada stngah orang kata sbb bakal suami cik wrganegara asing mesti nikah di thailand ..klau blh nikah di malaysia apakah prosedur yg kami buat @ikut? Sy tak mau brtindak melulu . Tkut nanti anak yg susah ..sy mau ikut info yg btul ..mohon kak bantu ..thnk u ..asslamwailaikum ..

    Like

  3. asalamualikum .. cik .. boleh kah menikah mengunakan sijil lahir d sbab kan tida ada ic.. saya ada anak.angkat yg di jaga saya dari lahir tp tidak ada hitam putih secara sah mengangkat anak .. skrng umur sudah 20 .. maksalah dia tdak dpt membuat ic ibu kndung dia brasal.wrga ngra indonesia .. dan bapak kndung dia brasal wrgangra malysia .. tp tdk.brkhwin .. skrng kmi tdk tahu d mana dan tdak sma skli tahu d mana dia brada slpas dia mlhrkn dan menyrahkan ank kpda kmi ..
    saya skluarga sudah buntu memikirkn masalah ini

    Like

    1. waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh

      sijil lahir anak puan tersebut dapat dari mana? indonesia atau Malaysia?

      Like

      1. puan, kalau puan dapatkan sijil lahir anak tersebut dr Malaysia, klo tidak tercantum nama orgtua kandung di sijil kelahiran tersebut, pergilah JPN, buat IC,
        kalau ada, tetap ke JPN, kasi tau pihak JPN nak buat IC. kalau pihak JPN bertanyakan status anak baru ceritakan bahwa anak ini dititipkan ke Puan, tanpa tau siapa ayahnya, ibunya org Indonesia dan sekarang tidak tahu dimana.

        Puan jgn takut, Allah tidak akan mempersulit Puan seandainya Puan jujur dan tidak menutupi kebenaran. Percayalah Puan, Allah akan mempermudah orang yang berencana untuk menikah.

        Like

      2. sudah brpa kli pg ke jpn .. malah mereka buat2 tak tahu je nk uruskn .. mcm2 alasan .. dr umur dia 12thun smpai skrng .. in sya allah .. kmi akan ke jpn lagi ..

        Like

      3. Puan, negara kita Malaysia banyak cabang tuk rakyat dia mengadu, dan kerajaan takkan membiarkan masalah ini menjadi kendala dalam pentadbiran mereka di dalam jabatan yg berkenaan. Jadi Puan harus pandai dan bijak dalam mengurus masalah yang Puan hadapi sekarang ini. Jangan lambatkan lagi, pergi dan uruslah masalah ini dengan baik.

        Like

  4. Assalamualaikum…
    Ibu saya pemegang IC Penduduk tetap(IC merah). Dan keputusan untuk mendapatkan status warganegara dlm proses kelulusan.
    Ibu saya mempunyai masalah untuk pulang melawat keluarga di Thailand kerana pihak Imegresen dlm prosedur terbaru tidak membenarkan penduduk tetap untuk membuat permohonan ke luar negara. Sebelum ini ibu saya dibenarkan untuk membuat pas lawatan untuk pulang melihat keluarga diThailand. Keadaan ini sedikit sebanyak menyulitkan keadaan. Pihak imegresen sendiri seakan acuh tidak acuh menjawab persoalan apabila ditanya jalan penyelesaian untuk kes ini.
    Persoalannya, jika pihak Imegresen tidak membenarkan samaada untuk membuat pas lawatan / passport antarabangsa, bagaimanakah cara untuk melepasi sempadan?
    Mohon puan memberikan ulasan lanjut.
    -Buntu_

    Like

    1. Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh….

      tunggu sampai status warganegara ibu anda di perjelas, dan setelah itu ibu anda boleh mengajukan permohonan pas lawatan / international passport
      kalai status blom jelas, memang pihak imigresen tdk boleh meluluskan permohonan lain.

      Like

  5. Salam sejahtera.Saya ada soalan nak tanya.Saya anak kacukan wrga filipina n wrga malaysia(Bapa saya mempunyai ic biru).Tetapi ibubapa saya tak m’punyai surat khawin dan m’yebabkan saya masih dlm proses permohonan wrganegara(status blm dtentukan-masih pegang surat lahir) hingga kini(20yrsold).Dan utk pengetahuan sya,ibu saya tidak m’punyai apa2 dokumen dan ibu saya sda b’cerai sjak saya masih kecil.dan saya b’cadang utk b’khwn pda tahun depan,ttpi kami bimbang yg kami tak dapat m’buat surat khawn dan rsau anak kami tak dapat ic..

    Like

    1. Salam sejahtera….

      sudahkah membuat aduan dan melaporkan masalah cik ini di JPN?
      kalau dlm proses, apakah anda bertaya kpd pihak JPN akan berapa lama proses ini berlanjut?

      Like

  6. assalamualaikum sis,
    saya ingin bertanya saya akan berkahwin dengan pasangan saya dia warga pakistan boleh ke saya bernikah di negara nya dan ape dokument yg perlu saya bawa ke sana adakah saya kena bawa wali saya sekali ke sana?

    Like

  7. salam, suami saya foreigner. Kami telah 2 tahun berkahwin secara sah di malaysia. Suami saya tidak diterima kerja atas alasan passport ada tulis “Any for of employment is strictly prohibited”. Sekarang kami mempunyai seorang bayi, jadi suami perlu bekerja untuk tambah pendapatan kami. Kami ade rujuk pihak imegresan atau agency pekerjaan.. Namun tiada hasil positif. Ada solution lain ke yang masih saya tak tahu?

    Like

    1. MAAF SAYA TIDAK DAPAT MENJAWAB SALAM ANDA DENGAN PENGUCAPAN SPT YANG ANDA TULISKAN

      SURUH SUAMI CIK KE KEDUTAAN NEGARA BELIAU DAN DAPATKAN INFORMASI DENGAN JELAS TENTANG STATUS YANG TERTULIS DI PASSPORT BELIAU

      Like

    2. Saya ada rakan berbangsa Russia berkahwin dengan perempuan Malaysia. Punya masalah yang sama yang dia tak dapat bekerja kerana perkataan itu biasanya kerana visa spouse. Minta tolong keluarga mentua Melayu pun tidak dihiraukan lagi lah ada yang mengata. sampai nak beli susu anak pun dia takde duit. Akhirnya dia migrate dan bekerja di Turkey membawa isteri n anak nya. Saya rasa suami puan kerjalah di luar negara n bawa u all sekali semua atau buka bisnes di sini.

      Like

  8. Salam. Saya berumur 22tahun Dan berkahwin dgn seorang lelaki Bangladesh tahun lepas di Thailand. Suami memegang permit Kerja. Kami belum mendaftarkn pernikahan di Malaysia. Saya kini hamil ank pertama Dan kembar. Saya risau tentang status ank yg bakal dilahirkan. Tolonglah terangkan ape yg perlu sy lakukan.

    Like

  9. assalamualaikum kaq sy nk tnya, sy warganegara malaysia n suami pemegang pasport imm 13, kami ada ank lelaki umr 6bulan ank sy jga warganegara soalan sy bleh x suami sy dpt taraf kewarganegaraan? hrap sngt2

    Like

  10. As salam cik natasia. Sya Nora, telah 8 thn brkhwin dgn seorg warga indonesia & kini dlm proses brcerai. Kmi mpunyai 2 org ank. Soalan sya, bgaimanakah proses utk membatalkan jaminan suami. Adakah perlu mnunggu sehingga proses prceraian selesai iaitu sehingga sijil cerai dkeluarkan oleh pej agama. Untuk pengetahuan, suami telah membuat permohonan permit masuk hampir setahun lepas tetapi belum mndapat kelulusan dari KDN. Terima kasih.

    Like

    1. MAAF SAYA TIDAK DAPAT MENJAWAB SALAM ANDA DENGAN PENGUCAPAN SPT YANG ANDA TULISKAN

      tunggulah sampai proses perceraian selesai. dan setelah mendapatkan surat cerai baru anda batalkan jaminan ke atas beliau

      Like

  11. Assalamualaikum…natasia..saya nak tanye…single entry tu apa ya??apa yg saya perlu buat untuk berkhawin dengan warga asing yg memakai passport pekerjaan dan ianya jugak passport single entry…apa yg perlu saya lakukan….

    Like

  12. Salam.
    saya ingin berkahwin dgn warga bangladesh..skrg permit kerja sudah lama expired..macam mana dia nak pulang ke negara nya? dan selepas itu boleh ke dia memasuki malaysia semua tanpa sebarang masalah?psl tolong sy sis..betul2 sy buntu disebabkan majikan nya ingin menghantar pulang dlm waktu terdekat disebabkan permit kerja sudah lama mati (around 3 years)

    Like

    1. MAAF SAYA TIDAK TAHU CARA TERBAIK UTK MENJAWAB SALAM SEPERTI YANG ANDA BERIKAN

      APABILA PASANGAN ANDA MERUPAKAN KERAKYATAN WARGANEGARA ASING :

      Pasangan anda dibenarkan pulang ke negara asal beliau setelah pemotongan permit kerja. (KALAU PERMIT KERJA DAH EXPIRED, SURUH PASANGAN ANDA BUAT LAPORAN DI KEDUTAAN BELIAU, KALAU MASALAH BOLEH KE TIDAK, ITU AKAN DIPUTUSKAN OLEH PIHAK IMIGRESEN NEGARA. )
      – Buat PENGESAHAN PASSPORT DI PEJABAT IMIGRESEN NEGERI
      – Sila bawakan SURAT PENGESAHAN PASSPORT (SALINAN) tersebut bersama dengannya untuk URUSAN VISA ketika berada di negara beliau. Tujuannya adalah untuk memudahkan anda mendapatkan PASS LAWATAN SOSIAL dari Pejabat Imigresen di Negara beliau.
      – Pasangan anda di perbolehkan kembali ke MALAYSIA setelah mendapatkan PASS LAWATAN SOSIAL dari Negara-nya untuk melanjutkan RESEPSI PERNIKAHAN TANPA SEBARANG MASALAH.

      Like

  13. salam saya nak tanya. saya dah nikah dgn gadis indonesia. tapi dia masih memegang permit keja. tapi kami menikah d indonesia. waktu tu dia pulang bercuti ke negara nya. saya nak tahu. boleh ke kami mendaftarkan borg nikah kami d malaysia.. mcm mna dengan permit keja dia. tidak ada masalah ke kalau sy daftarkn surat nikah kami dulu. sementara menunggu permit keja dia tamat…

    Like

  14. salam.. hai nma sy miah.. saya ingin bertanya,,ibu&ayah sy berasal dari indonesia tapi sdh lma tgl d malaysia smpi larh ibu&ayh sy meninggal d cni.. & kami 8org adk beradik semua lahir malaysia tetapi kami dapt ic berlainan.. sy memegang ic hijau (penduduk sementara) & sy sdh berkahwin dgn org warganegara malaysia.. suami sy mahu dpt kn sy ic warganrgara.. apa yg perlu d laku kn?? sy jga tudak blh balik ke kg sy d sandakan,sabah kerana ic sy hijau. sy & suami sdh pernah bertanya kn d jpn bahagian imagresen tp pihak imagresen kata sy perlu membuat passport indonesia sbagai pass sah msk ke negera ini sedang kn sy lahir cni ada surat beranak n ic (hijau). kami sdh mempunyai ank yg bru berumur nk msk 1thn & ank kami automayic dpt warganegara malaysia.. apa yg perlu sy & suami laku kn?

    Like

    1. kenapa cik tak cakap dengan pihak imigresen bahwa cik lahir di Malaysia?
      tunjukkan bukti kelahiran cik tu, biar diaorg cek.

      kenapa tak boleh balik ke sandakan? bukankah sandakan itu masih malaysia?
      anak cik ikut warganegara ayah, even dia lahir kat istanbul pon dia tetap warganegara malaysia, melainkan anak cik diberikan keleluasaan utk mendapatkan kewarganegaraan ganda..

      cuba cik ke pihak jabatan pendaftaran, tanyakan mereka tentang IC cik yang masih hijau, bawa syrat kematian orgtua bersama2 juga sijil kelahiran cik. minta mereka bantu.

      Like

      1. Cik Natasia, saya rasa sy fhm mslh puan miah di atas..saya pun mempunyai mslh sama seperti dia tetapi berlainan sedikit. Saya warganegara berkahwin dgn isteri saya.isteri sy ditinggalkan semenjak di kecil lagi oleh org tuanya atas sbb2 yg tidak ketahui. tetapi isteri sy lahir di kelantan siap surat semua. Akan tetapi dia tidak mempunyai ic biru (skrg ni IC merah dan dibelakangnya tulis WARGANEGARA THAILAND) kerana identiti mak n ayah tidak dpt dikesan. mslh sy pun sama bila nk buat passport jadi susah sbb imegrisen minta ke thailand utk buat passport. lastly sy email trus ke putrajaya utk meminta pandangan dan putrajaya mnta sy ke kedutaan thailand untuk berurusan hal passport. SY PUN BARU HARI INI EMAIL KE PUTRAJAYA. Mgkin dalam masa terdekat sy akan ke kedutaan THAILAND walaupun hati ini berat kerana isteri sy tidak kena mengena dgn warga thai. Apa yg sy risau takut dia tiada data langsung di kedutaan thai…mmm….susah hati saya. sukar untuk sy keluar negara membawa dia. btw anak sy baru 10 bulan mmg ic malaysia.syukur…Apa2 perlanjutan atau perkiongsian minta cik email ke saya m.afiq@moh.gov.my

        Like

      2. insya-a-Allah seandainya saya mendapat sebarang pernyataan yang dpt saya kongsikan akan saya cc ke encik afiq, terima kasih kerana sudi melayari laman blog saya.

        Like

  15. assalamualaikum…sy nak berkahwin dgn pasangan sy warga filipine.sblm ni die bekerja dimalaysia dan bln ogos 2014 die balik filipine sbb dh tamat tempoh permit kerja dan nak uruskan hal perkahwinan kami.soalan saya

    1-kami plan ingin kahwin di filipine,boleh ke??

    2-apa yg perlu sy buat n sy sediakn utk berkahwin di filipine dan ape perlu kami buat n sediakn bile blk di Malaysia.

    3-kahwin di Malaysia atau kahwin di filipine senang…

    harap sangat dpt jawap n bantu saya.

    Like

    1. wa’alaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh…

      1) insya-a-Allah boleh – nanti tuliskan tempat untuk menikah di column yang tersedia dlm borang permohonan

      2) untuk dokumen, silakan encik baca disini :
      https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

      untuk dokumen warganegara asing silakan encik baca disini :
      https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/18/prosedur-perkahwinan-islam-dokumen-pasangan-dari-negara-pasangan-berasalwarganegara-asing/

      3) klo nak katakan senang, semua negara punya prosedur perkahwinan masing2 ye tak? selagi berwarganegara Malaysia, saya mengatakan senang menikah di negara sendiri. 🙂

      Like

  16. Salam Puan,
    Saya ingin bertanya jika saya hendak bernikah dgn lelaki warga UK di negara tersebut, bagaimanakah caranya? Saya seorang janda dan dia adalah duda. Ibu bapa saya mengizinkan sy bernikah di sana kerana mereka sudah lanjut usia dan menyerahkan segala urusan kepada saya. Memandangkan ini akan menjadi perkahwinan kedua saya, saya setuju dgn kedua ibu bapa saya. Perancangan kami selepas berkahwin sy akan tinggal di negara tersebut. Sy juga mempunyai seorang anak yg masih bersekolah. Perlukah sy buat permohonan di Malaysia juga?

    Saya harap puan dapat berikan pendapat puan. Terima kasih.

    Like

    1. W/salam…

      Setiap warganegara Malaysia, di minta untuk mengikuti semua prosedur yang berkaitan dengan negara dengan baik sebelum melakukan segala sesuatu yang berkait rapat dengan hak kewarganegaraan.

      Maka dari itu, saya meminta agar Puan mengikuti prosedur perkahwinan dengan adil dan saksama..

      Berikut saya sertakan link agar Puan dapat memberi sedikit pencerahan dalam masalah Puan.

      Silakan Puan baca dengan baik.
      Terima Kasih.
      Semoga bisa membantu.

      https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

      Like

  17. Hai natasia,

    Saya mike dari penang agama buddha,natasia i ad satu problem yg tak tau nk selesai camne nk minta advise dari natasia,saya dah ad anak 2 org yg terbaru sekarang hanya 3bln tpi masalahnya my wife warga asing dari indonesia sama agama buddha,kami tidak bt registration untk perkahwinan sampai sekarang sebab dari segi kewangan,sekarang semua dah mula stabil dan tpi saya tidak tau nk bt camne,my wife dah pernah kahwin n dah cerai,passport dia dah nak duedate so ap yg perlu saya lakukan sekarang cik natasia,minta tlg sgt2..tq

    Like

    1. En. Mike, kalau sama2 agama Buddha tidak ada masalah dlm pendaftar perkahwinan.

      Kalau you dah kawin, and ada surat2 waktu kawin hari tu lebih memudahkan.

      1. Renew passport wife dulu – go to Kedutaan Indonesia di Penang, and renew passport wife En tu. Takpe, renew passport just 1 hari.

      2. Setelah renew, just go to pendaftaran perkahwinan dekat Penjabat pendaftaran kad pengenalan, tau kan? Dekat dinding sebelum naik lift tu ada tertulis tingkat berapa bagian pendaftaran perkahwinan. Pergi situ, cakap dengan kerani kaunter nak buat pendaftaran perkahwinan.

      Selesai !!

      Like

      1. Puan,

        Tpi dia cume pemegang passport,if takde surat single blh tak kita proceed untuk buat registration perkahwinan?disebab takde surat nikah so kedua2 anak i masih tak dpt buat surat beranak,nk minta pendapat puan ape sebenar solution yg patut i buat plz…

        Regards
        Mike

        Like

      2. En Mike, u just go there, then nanti sampai kat sana u kasi tau kerani pendaftaran tu nak buat macamn kalau u dah ada anak, coz prosedur perkahwinan Islam dengan Buddha tak sama.

        Kalau masalah surat beranak anak2 u, u pergi jabatan pendaftan just bawak surat dari hospital waktu diaorang lahir dulu. cakap dengan kerani kaunter u lambat daftar kelahiran anak, mereka akn kasi prosedur kat u. biasanya kena bayar denda yang ditentukan Jabatan Pendaftaran.

        Like

  18. salams natasia,

    saya penduduk tetap malaysia (pegang IC merah). sekarang tinggal & bekerja di malaysia.
    Saya ingin menikah dengan wanita warga indonesia. wanita tersebut masih menetap di indonesia.
    1) Macammana prosedur & proses untuk kami bernikah d malaysia.
    2) Jika sy bernikah di indonesia, bolehkah sy mendaftarkan pernikahan tersebut di Malaysia. Adakah prosedur & prosesnya masih sama seperti diatas (soalan 1)
    3) setelah bernikah, bolehkan sy bawa isteri ke Malaysia & dia bekerja di malaysia.

    Terima kasih.

    Like

    1. W/salam

      1. Klo menikah di Malaysia, prosedurnya sm spt yg saya tuliskan dlm blog.. ada link prosedur updated jg… silakan di baca

      2. Proses pendaftaran pernikahan dr luar negara jg sdh saya tuliskan di blog

      3. Bawa boleh.. bekerja kena apply permit kerja

      Like

  19. Assalamualaikum saya julhamin , apakah prosedur yg digunakan jika saya warganegara malaysia ingin berkahwin dgn seorg perempuan yg telah menetap di malaysia tetapi dia hanya mempunyai sijil lahir sahaja . ? Apakah prosedur yg perlu digunakan agar anak yg dilahirkan mendapat kewarganegaraan n si perempuan pun mendapat kewarganegaraan .

    Mohon bantuan .

    Like

    1. Waalaikumsalam…

      Wanita tersebut sudah menetap di Malaysia? Maksudnya? WNA ?

      Menikahi WNA ada proses utk mengistiharkan istri sbg warganegara malaysia… anak yg lahir otomatis mengikut kewarganegaraan ayahnya.

      Like

  20. Sya telah berkahwin dg lelaki warganegara indonesia,,,sya memohan visa ikut istri untuk dia,,tp di counter immigrsen sya dapat form IMM.55,,,sya rasa borang 2 just boleh extend visa social dia…masa lanjutan yang akan di berikan adalah 6 bulan,,,pastu dorang juga ckap dalam masa 6 bulan 2 suami saya xboleh bekerja,,,,ade x ape2 cadangan,cam mohon surat kebenaran bekerja ke,,,atau apape lah dokumen yang membenarkan dia bekerja secara sah di malaysia ini sementara menunggu dia dapat visa social jangka panjang,,,

    Tq

    Like

    1. Itu adalah syarat dan peraturan Imigresen. Tidak boleh melangar aturan ketetapan keimigrasian..

      Ikuti smua prosedur. Tanyakan kepada pihak imigresen scara baik2 bgmn caranya agar suami anda bs bekerja di Malaysia.

      Like

  21. Assalamualaikum,alhamdulillah trima ksih saya mndapat banyak maklumat d Sini,.jd ada bbrapa pkara yg ingin saya kongsikan n ingin minta pndapat Dari saudara n saudari berpengalaman..
    Saya brumur 21 tahun Sya pernah drisik oleh seorang Ustz dripada Indonesia yg kluarganya baru mnetap d Malaysia..dia seorang Ustz tahfiz..saya mmaklumksn kpd kluarga dan kluarga tidal stuju kerna dia bkn warganrgara..saya mbuat istikhoroh in gin minta ptunjuk dri allah ..satu minggu saya beristkhrah,pada malam 1 ramadham..saya bmimpi ddatangi seorang lelaki bsama seorang sultan n mlamar saya ddidalam masjid..lelaki yg didalam mimpI tersebut saya xpernah knal n yg pasti bkn UST yg mrisik saya tempoh hari..lelaki yg didalam mimpi itu mnjadi tanda Tanya n mneruskn istkharah..shingga sbulan slps tu ..saya mndapat kerja sbg guru d sbuah skolah..tempat UST yg mrisik saya mngajar,..Dan disitulah saya bertemu dgn org yg pnah muncul ddalam mimpi saya..org yg xpernah saya knal..Dan mngajar d disitu juga sbgai Ustz.bila dselidik,rupanya mreka berdua sahabat baik, umur,trikh lahir yg Sama n berasal dr Indonesia juga,.terkejut..fmly mnolak risikan Ustz A atas alasan yg tertentu..dalam xsedar hati mula mmndam prasaan thdp Ustz yg muncul ddlm istkhrah(kawan baik UST A sbgai UST B)..pendam n trus pendam,.shingga xmmpu nk memendamnya..d satu pertiga malam bangun solat mluahkn sgalanya kpd Allah.shingga terkeluar bait DOA””ya Allah skira dia ITU jodoh yg baik utk dunia akhratku yg bleh mmimpin aku ksyurgamu mka engkau gerakkan hatinya ingin mnjdikan aku yg halal utknya,skira dia bkn jodohku n hnya nfsuku smata2 mka buangkanlah prasaan INI,.mgkin smaada kbtulan ataupun ptunjuk..lkeesokkan hri UST B,mlamar mnjd sbgai isterinya..Dan dia mngaku dia mpunyai prasaan yg Sama..dn dipendam krn kwn bainya prnh mlamar saya..Dan dketahui UST A..mnybbkn pshbtn mreka mnjdi dingin n UST A mletak jwtn dr skolah..DLM msa yg sama sy brsa serba salah..saya berbincang dgn kluarga mngnai UST B..Dan mnolak kerna bkn warganegara asing,..sya Cuba mmhamkn kpd wali iatu ayah. Ayah beristkhrhllah adakah ust b baik utk saya..n ayah mmhon prtunjuk Dr Allah Dan alhamdulillah jwpn ya..JD skrang kluarga cba mbuka hri utk mnrima ust b..bkn APA..mmg sbgai IBU ayaah mhu terbaik utk anaknya Dan tidak mhu anak Susah..abh Cuba utk trima nmun IBU xdapat nk trima Kern byk crita2 pngalaman bnikah dgn org luar yg kurang sedap ddengar n tkut dbwa jauh..UST b brasal Dr Medan Dan sbgai nazir msjid2 Sana..bhjrah k mlysia utk mncari pnglmn n mhu mntap d mlysia…
    JD ptnyaan saya kpd yg pnh bpngalaman dlm hal kwin bkn dgn wargangara mlysia..susah pngurusan?susah bila dpt anak,status anak?susah DLM apa jua keaadaan krna dia bkn wrganegara..,cba kongsi pngalaman bg org yg bpmgalaman..

    Like

  22. Salam…saya ingin bertanya…saya ingin berkahwin dan tunang saya berasal dari indonesia…the problem is tunang saya kena blacklist…apa yang perlu saya lakukan untuk meneruskan perkahwinan ini….saya benar2 buntu

    Like

      1. Haritu die nk renew pasport tpi x boleh sebab diarg ckp kna blacklist…pa langkh setrusnya yg bolh diambil untuk mneruskn prkahwinan kmi

        Like

      2. tidak boleh kena balik dlu ke negara asal, tggu sampai cooling period selesai then suruh dia apply lagi visa kunjungan budaya / visit visa

        Like

      3. Apakah dokumenyang diperlukan untuk menikah di sini?dan perlukah tunang saya tu pergi kursus kawin?.harap sangat sis dapt membntu…

        Like

      4. DOKUMEN YANG DIPERLUKAN JIKA PENGANTIN PEREMPUAN (WARGANEGARA ASING)

        Salinan Passport
        Surat Keterangan diri dari pihak agama / berkuasa negara asal (surat izin tumpang menikah di Malaysia)
        Surat Wakalah (bagi pernikahan yang tidak dihadiri oleh wali sewaktu pernikahan berlansung) Surat ini dari Wali yang sudah disahkan benar dari pihak agama / pihak berkuasa setempat Negara asal.
        Bagi pemohon janda / balu – sertakan Akuan Perceraian atau Sijil Kematian pasangan terdahulu.
        Surat kebenaran menikah daripada Kedutaan / Embassy / Konsulat di Malaysia
        APABILA PASANGAN ANDA MERUPAKAN KERAKYATAN WARGANEGARA ASING

        Bawa bakal isteri/suami anda ke PEJABAT IMIGRESEN berdekatan dan serahkan SURAT PERMOHONAN PENGESAHAN PASSPORT yang anda ambil di BAHAGIAN UNDANG-UNDANG SYARIAH tadi dan serahkan ke kaunter imigresen untuk disahkan/dico

        DIANJRKAN DAN DIGALAKKAN MENGIKUTI KURSUS KAHWIN BAGI MEREKA YANG MEMAHAMI BAHASA MELAYU — KLO INDONESIA, BRUNEI, SINGAPORE, THAILAN BIASANYA FAHAM BAHASA MELAYU

        Like

  23. hi..saya berniat untuk berkahwin dengan lelaki warganegara india muslim..dia masih di india..prosedur yang mana terbaik untuk berkahwin dan boleh bekerja secara profesional di malaysia:
    a) datang malaysia mggunakn visit visa > cari kerja > dptkan profesional visa kerja > uruskan proses kahwin

    b) datang malaysia mggunakan visit visa > uruskan proses kahwin > berkahwin dulu > uruskan visa untuk bkerja di malaysia

    c) tunggu tawaran kerja dr malaysia bru dtg sini..

    Like

    1. cara terbaik adalah B teta[i,dia harus urus

      – surat izin menikah di Malaysiadari pejabat agama islam di tempat tinggalnya
      – juga status akuan bujang, dari pemukim tempat tinggalnya di India

      Like

      1. macam mana dengan kursus kahwin? ade blog mengatakan warga asing tidak wajib ade kursu kahwin..saya sudah ada..

        Like

      2. Berkenaan dengan kursus pra perkahwinan, warga asing tidak diwajibkan mengikutinya. Walau bagaimanapun jika kursus pra perkahwinan diadakan dalam bahasa yang boleh difahami oleh bakal suami saudari, digalakkan untuk menyertainya.

        Like

  24. Salam. Saya ingin berkahwin dengan warganegara nigeria. Masalahnya dia dah overstay selama dua tahun. Dia akan ke immigration untuk clear overstay. Special pass akan diberi. Soalan saya adakah dia boleh berkahwin dengan special pass tersebut.

    Like

    1. w/salam…

      saya noticed, sudah menjawab masalah cik beberapa hari yang lalu dengan nama id yang berbeza…

      di malaysia ,dokumen perjalanan terpilih sahaja boleh bernikah :

      pass lawatan sosial

      permit profesional

      malaysia 2nd home project holder

      Like

  25. salam cik Natasia,

    saya bakal berkahwin dengan seorang lelaki Nigeria. kami sama-sama belajar di USIM, Malaysia. pernikahan tersebut akan dilangsungkan di Malaysia, insyaAllah. saya ingin bertanya, bagaimanakah prosedur utk mendapatkan surat perakuan bujang & surat izin menikah di luar negara bagi pihak lelaki? adakah dia perlu berurusan di negara asalnya terlebih dahulu sblm datang ke Malaysia utk melangsungkan perkahwinan? atau surat2 tersebut boleh didapati di pejabat kedutaan Nigeria di Malaysia shj?

    Terima kasih banyak atas jawapan yg bakal diberikan.

    Liked by 1 person

    1. w/salam…

      cuba dapatkan surat akuan bujang tersebut dari kedutaan beliau cik, kalau surat izin menikah di luar negara, cuba minta bantuan dr keluarga pihak lelaki untuk mendapatkan surat tersebut dr pejabat hal ehwal agama yang ada di tempat kediamannya di Nigeria, atau boleh juga di tanyakan di kaunter urusan di kedutaan beliau

      Like

  26. Saya WNI nikah sama orang tempatan,saya lari dari majikan saya nikah di THAILand surat dari konsulat thailand tak da,saya ada anak 1 tak da sijil lahir dan my kid mur anak 2 tahun,saya hanya 8 bulan saja kerja, saya tak tahu nikah macem ni jadi masalah buat saya,saya dulu tak tahu ape2,sekarang saya baru menyesal,,saya kurang lebih 3 thn dekat sini tak da documen apapun dan saya sedih tengok nasib anak saya sama seperti saya,suami saya hanya kerja kampung biasa,,tak tahu nasib saya dan anak saya,,,,saya teringin pulang ke indonesia tapi tak tahu macem mana nak pulang saya rindu org tua saya,,,,,,,,tolonglah saya,,,,?

    Like

    1. itulah… kalau menikah bukan karena Allah… tapi karena ada maunya… menghalalkan seks dengan cara mudah tanpa memikirkan apa yang akan terjadi pada esok harinya.

      kalau menikah di Thailand dan tak ada sebarang surat yang dikeluarkan, berarti cik menikah dengan berwalikan orang yang tidak sah ?!! pernikahan cik tidak sah dan batal, dan kalian tidak boleh tinggal serumah.

      tolong jelaskan saya hal diatas, apa saya benar?

      seandainya pernikahan cik tersebut sah dari sisi agama, punya wali iaitu ayah kandung cik dan 4 orang saksi,

      tolong bawa ayah kandung yang menjadi wali pernikahan cik bersama lelaki yang cik katakan “suami” cik tersebut ke kedutaan indonesia, laporkan bahwa cik sudah menikah dengan “suami” terseut dengan berwalikan org tua sah, lampirkan surat kelahiran cik, kad tp juga paspor. minta mereka bantu untuk deportasi cik pulang ke Indonesia.

      Like

  27. Assalamualaikum..
    Saya seorg warganegara malaysia.. saya ingn berkahwin dgn seorg pemuda dr yemen yg sy knl 3 thun dahulu sejak kami melanjutkan pengajian bersma2.. blh saya tahu apakah prosedur jika dia seorg pemegang visa master student? Apakah langkah2 yg perlu diambil?.. dan adakah ada sebarang bayaran dikenakan terhadap bakal suami saya kelak sebelum dan selepas kami bernikah?
    Mohon bantu saya..
    Terima kasih..
    Semoga allah merahmati..

    Like

  28. Salam natasia,saya Mo tanya saya sudah menikah dengan suami wna malaysia di indonesia dan sudah selesai mendaftarkan ke kedutaan malaysia di jakarta,pertanyaannya dokumen apa saja yang harus di siapkan untuk mendaftarkan di kbri kuala lumpur,mohon di bantu insyAllah tgl 6 sept skrg Mo ke KL,terima kasih sebelumnya

    Like

  29. Assalam….saya shafina dr penang,sy berkahwin dgn warga india,bakal suami sy kata buat 2 surat ,yg tu 1 surat ic no ayah sy,dan no pasport bakal suami sy,dan alamat bakal suami sy dia india,singnature depan lawyer,dan surat kedua utk sy,nama sy,sy bersetuju kahwin dgn dia singture depan lawyer,bakal suami kata kena buat kat lawyer,boleh tolong sy yg ni kira macam buat surat sumpah ape ,tolong reply pls

    Like

    1. Waalamikumsalam… surat spt itu biasanya utk menikah di India atau tinggal di India… Cik dah menikah atau mau menikah?

      Klo surat ada IC ayah… sign depan lawyer, macam surat wakalah.. klo punya cik tu, macam surat bersetuju menikah ngan dia… kira surat sumpah… (buat apa surat sumpah dlm pernikahan?)

      Hati2 jgn sampai salah langkah… menikah dengan warganegara asing, tdk perlu surat spt itu, dia just urus surat perakuan bujang dan surat izin menikah di Malaysia sahaja… lebih baik lagi, cik dan dia urus dlu semua dokumen kat Malaysia.. dah selesai nanti Anda akan dapat Surat Izin Menikah/Berkahwin.. surat ni copy suh pasangan Anda bawa saat dia urus surat2 dia kat India… taklah lama klo ada surat ni. Pasangan Anda akan mendapat Izin dr negara beliau dengan segera. Dan beliau boleh kembali ke Malaysia utk melansungkan pernikahannya dgn Anda…

      Like

      1. salam..sy warg filipin..tunang sy warga malaysia..apakah syarat2 yg perlu sy ikut?sy sudah mempunyai surat pengakuan bujang..tetapi surat pengakuan islam tiada lagi..wajib ke sy mohon?sedangkan sy memang beragama islm..harap dapat membantu

        Like

  30. HELLO..saye menghadapi masalah di mana saya warganegara manakala bakal istrie dari vietnam ..visa akan tamat tempoh pada bulan hadapan ape yang perlu saye lakukan ..ada apa-apa cadangan dan apakah dokumen yang perlu saya ada????…..

    Like

      1. pass pelajar…ada apa-apa cadangan ?..sbb dea sudah mengandung..apa jalan penyelesaian n dokumen yang perlu saya ada??

        Like

  31. salam..sy wrga m’sia,nk kwin dngn wrga pkistan dkat thailand nnti…sy nk tnya..lpas kwin nnti,dia boleh ikut sy msuk m’sia ats alsan kmi dh kwin x?ape yg prlu sy buat?hrp dpat pnjlasan drpd saudri…tq

    Like

    1. W/salam.. knapa Anda mau menikah di Thailand??? Sedangkan Anda warganegara Malaysia, dan Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai institusi yang mengelola pernikahan islam yang baik… ???

      Semua pernikahan ada prosedur. Saya sangat menyarankan agar Anda dan pasangan menikah mengikut prosedur perkahwinan Islam dengan baik dan sah menurut agama serta didaftarkan dinegara.

      Seandainya anda memilih utk melanggar aturan kewarganegaraan, bgaimana nasib anak Anda nantinya? Walaupun pernikahan Anda sah mengikut agama sekalipun, undang-undang negara harus Anda patuhi.

      Sebelum menikah harus memohon utk menikah di Jabatan Agama, ikut prosedur, tak susah pun. Banyak warganegara kita yang menikah dengan warganegara asing & memenuhi undang2 negara dengan baik, mereka melewati tahap demi tahap, tanpa keluhan. Karena apa, karena tidak mahu sebarang masalah berkaitan Agama nantinya.

      Fikirkanlah baik2 sebelum Anda bertindak. Fikirkan keluarga kalau Anda berencana menikah diluar pengetahuan mereka, fikirkan masalah agama yang bersangkutan dengan hukum munakahat, fikirkan anak2 yang bakal lahir nanti… fikirkan diri Anda seandainya pasangan gagal menjadi seorang laki2 yang bertanggung jawab…

      Fikirkanlah…

      Like

  32. Saya mengalami kesulitan..
    saya seorg muallaf warga filipin yg ingin brnikah dngan seorang wrganegara malaysia..Saya mempunyai surat lahir di malaysia bgtu juga adik beradik saya yg lain..Lahir di tawau sabah,sekarang pon baru saja menerima buku passport yg saya mohon tahun lalu tapi masi kosong lgi blom ada jaminan atau apa2 cop..Apabila mengurus borang nikah,saya prlu mengesahkan kan passport saya dulu n ada pihak yg ckp saya prlu exit dri malysia to filipin jumpa kedutaan filipin utk mndapatkan cop pengesahan passport,surat pengakuan bujang dan surat kebenaran brkhwin..sedangkan saya ada surat lahir di malaysia,yg lagi rumit saya xda siapa2 kenalan di filipin bahkan lngsung x fhm bhasa nya..bagaimana saya prlu prgi filipin??apa kelebihan surat lahir yg saya ada ni??keluarga suda brtahun2 lama nya brmastautin di malaysia langsung x prnah contact saudara2 di filipin..ada cara lain ka selain prlu exit ni??

    Like

    1. maaf cik, cik berwarganegara ganda atau bagaimana?
      Kalau cik lahir di Malaysia namun berwarganegara Filipina, dan tidak pernah mendapat pengistiharan kewarganegaraan, berarti cik masih berwarganegara Filipina.
      Kalau nak menikah di Malaysia, kena tau dulu, samada cik berada di Malaysia memegang visa sosial / permit kerja?

      Prosedurnya ada disini cik : https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

      Baca dengan teliti dan fahamkan

      Like

  33. As salam Cik Natasia,,

    Sy ingin berkahwin dgn warganegara indonesia. Tapi, pasangan sy itu mempunyai permit kerja yg telah tamat tempoh pada thun lepas dan majikannya tidak membatalkan permitnya itu kerna tlh bangkrap & hilangkn diri. Bagaimana cara utk mnyelesaikan masalah ni Cik Natasia supaya sy dpt berkahwin dgn pasangan dy itu? Terima kasih byk2 atas pertolongan Cik.

    Like

    1. W/salam…

      Shasha, pertama-tama shasha suruh dia report semua perkara tu kat kedutaan Indonesia. Setelah itu nanti cik Shasha, boleh hubungi saya lagi…

      semoga berhasil

      Like

  34. Subhanallah….terima kasih atas niat baik puan sekeluarga utk membantu saya..saya tiada siapa yang membantu kerna ibubapa juga tidak tahu apa2 prosuder mgenai hal ini.kami hanya tidak putus berdoa..jika boleh saya dapatkan nom contact puan atau akaun facebook puan senang untuk saya bhubung terus jika ada apa2..emailkan pada saya wyda_snow@ymail.com

    Like

    1. Sama2 Puan Sue, saya cuma berusaha sekedar yg termampu oleh saya… semoga Allah membukakan jalan dan izinNya… Amiin… Amiin… Amiin… Tsumma Amiin…

      Insy-a-Allah akan saya emailkan no tel & alamat fb saya utk Puan nanti…

      Like

  35. Jika boleh saya tahu..bagaimana saya ingin follow-up surat itu?by call atau rujuk pada pejabat terus Puan?Apa pula ingin saya tanyakan pada mereka?

    Like

    1. Puan Sue, follow up by call juga tidak mengapa, sebutkn nomer rujukan suratnya, tau pergi kesana dengan membawa bukti terima suratnya… disana, Puan tanyakan, bgaimana dgn permohonan Puan tersebut.

      Like

    2. Puan Sue, sebentar tadi saya dan suami bermusyawarah tentang masalah yang di hadapi Puan ini, saya dan suami akan membantu sebisa mungkin dalam permasalahan Puan ini dari jauh.

      Sebentar tadi, saya sudah mengirimkan email kepada pihak yang berwenang di Malaysia. Saya Mohon doa Puan Sue sekeluarga agar pihak ini mampu membantu Puan Sue dalam menyelesaikan masalah ini.

      Kalau nanti mereka boleh membantu, akan saya updated lansung dengan alamat pihak tersebut.

      Like

  36. Terima kasih atas sokongan dari Natasia.saya amat bersedih dan cuba yang terbaik untuknya.untuk pgetahuan puan,semua dokumen pkahwinan saya tiada masalah krn sy telah pun m’dftar di Malaysia & selesai semuanya.Berkenaan penangkapan suami sy,pihak imigresen ada membantu saya supaya m’buat surat rayuan kompaun yg ditujukan kpd pihak pendakwaraya.saya telah pun m’hantar surat tersebut & blum m’dapat jawapan apa2.Saya bimbang prosudernya akan mengambil masa lebih lama.Saya kesian kan suami saya krna didalam sana dia bercampur dgn org2 jahat Melayu yg lain mereka membuli dia & melayan dgn buruk sekali.Apa lagi boleh saya tolong..sebelum dia ditangkap,saya pernah pergi ke kedutaan Bangladesh tapi disana semua bangsa Bangladesh & mereka tidak begitu memahami bahasa Melayu.sukar bagi saya untuk berkomunikasi.

    Like

    1. Sama-sama Puan Sue,

      Cuba Puan follow-up Surat Rayuan tu besok Puan, bila di follow up selalu, mereka akan respect sebab Puan sungguh-sungguh dalam mengurus segala sesuatu.

      Berdoalah Puan, agar suami Puan selalu dalam lindungan Allah SWT, Hanya Allah tempat kita meminta pertolongan dan Allahlah Sang Maha Pelindung.

      Percayalah Puan, dalam segala hal yang berlaku, pasti ada hikmah tersembunyi di baliknya. Allah-lah Sang Maha Sutradara yang menyempurnakan tiap watak yang Dia inginkan.

      Di kedutaan Bangladesh apakah mereka bisa berbahasa English dengan baik? kalau iya, Puan mintalah bantuan siapa pun disana yang bisa berbahasa English dengan baik untuk masalah komunikasi dengan pihak mereka.

      Iya Puan, dimana-mana penjara memang begitu bukan cuma di Malaysia. Mintalah suami berdoa agar selalu dilindungi Allah SWT, doa manusia teraniaya itu makbul, InsyAllah.

      Saya disini sekeluarga mendoakan Puan dan suami supaya bisa berkumpul lagi. Tetaplah jaga kesehatan Puan agar Puan bisa menangangi semua permasalahan dan urusan ini dengan baik.

      libatkan Allah SWT dalam segala sisi, semoga Puan drahmati dan dilindungi serta diberikan kemudahan dalam menyelesaikan semuanya dengan baik…

      Puan, Allah SWT memberi Puan ujian ini karena Dia Maha Tahu, bahwa Puan mampu mengatasinya dengan baik. Ada rencana indah buat Puan dan suami di masa depan, Amiin InsyAllah…

      “RABBI YASSIR WALA TU’ASSIR, RABBI THAM-MIN BIL HAIRI” AMIIN… AMIIN… AMIIN… TSUMMA AMIIN…

      Like

  37. Salam natasia..sbelum ini saya anda post soalan disini berkenaan permit kerja suami & pasportnya yg sudah expired.dlm proses sy ingin mmbantu dia pulang ke Bangladesh,tempat kerjanya telah diserbu & dia telah ditangkap oleh pihak imigresen.sebulan telah berlalu tapi kes nya masih blm dibicarakan.saya dan anak kecil sgt sedih dgn kejadian ini.ibu&ayah dia pula alami kemalangan di negara dia.bagaimana saya boleh membantu dia utk dibebaskan?dari depot tahanan PTI skrg dia telah ditukarkan ke penjara.adakah cara utk saya membantu dia?

    Like

    1. W/Salam

      Innalillahi wainna ilaihi rojiun…..

      Inilah yang dikatakan “yang baik menurut kita belum tentu yang terbaik menurut Allah, dan yang terbaik menurut Allah sudah pasti yang terbaik buat kita.”

      Pertama-tama saya mengucapkan takziah atas berita ini puan Sue, Saya berdoa agar Puan selalu kuat dan sabar dalam setiap ujian buat Puan dan keluarga.

      Puan, kalau masalah penangkapan Imigresen mereka tidak memberi kelonggaran pembebasan dengan jaminan, kecuali “deportasi” penghantaran pulang warganegara asing ke negara beliau.

      Cara yang terbaik adalah,

      Puan pergi ke Kedutaan Bangladesh kemudian ke konsulat Jeneral bagian Hukum, minta konsultasi dan bantuan mereka untuk membebaskan Suami Puan, seandainya Puan punya laporan / telegram yang mengatakan kejadian tentang keluarga suami di bangladesh, itu boleh dipergunakan untuk memudahkan proses.
      Atau Puan boleh pergi mendapatkan konsultasi dan keterangan dari pihak Imigresen, bagaimana cara membebaskan Suami Puan dari tahanan.

      Cuba dulu ya Puan, Semoga Puan berhasil. Amiin InsyAllah

      Klo masalah berkaitan dengan kelalaian pihak majikan, suami Puan akan baik-baik saja. InsyAllah, tetap optimis Puan.

      Berdoalah Puan agar semuanya akan berakhir dengan baik.

      Namun begitu Puan harus siap dengan segala konsekuensi, seandainya Suami Puan di hantar pulang ke negara asal, mungkin ada kesulitan untuk masuk ke Malaysia lagi, tetapi seandainya semua dokumen pernikahan Puan legal, InsyAllah, suami Puan tidak akan dipersulit.

      Berdoalah Puan.

      Saya dan semua akan berdoa untuk puan. InsyAllah…

      Like

  38. Salam cik natasia..huhu saya tak pasti samada kamu masih bisa ingat saya atau tidak..saya jugak dulu pernah menyatakan permasalahan saya untuk berkahwin dengan warga asing dari bangladesh..alhamdullilah untuk pengetahuan cik natasia kami telah selamat diijabkabul kan, walaupun terpaksa menunggu selama beberapa bulan..terima kasih kerana telah memberi beberapa info kepada saya..

    Like

    1. W/salam….

      Alhamdulillah… semoga sakinah mawaddah dan warohmah ya Hidayu… InsyAllah saya masih ingat… 🙂 komen Hidayu dan jawaban saya ada terlampir disini, semoga dapat membantu pasangan lain yang memerlukan info tersebut

      Orang sabar dan teliti betul dengan prosedut serta tidak melanggar hukum pasti disayang dan di bantu Allah. Sekarang tinggal menikmati manisnya pernikahan bukan?

      Semoga Hidayu dan Suami bahagia selamanya.

      kalau boleh saya nak sangat foto pernikahan kalian supaya dapat saya upload dan posting disini sebagai pasangan yang megikuti prosedur dengan baik dan akhirnya berjaya melansungkan pernikahan 🙂 kirim ke email saya ya Hidayu…

      natasiamaiza@gmail.com

      terima kasih sebelumnya

      Like

  39. Salam Admin…saya org malaysia telah bkhwin dgn wargangara Bangladesh dah hampir setahun..kami bernikah dithailand berwali kan bapa kandung sy kerana suami sy ketika itu dibwh permit kerja & pasportnya di pegang oleh majikan..kami gagal utk mgikut prosuder dimalaysia..slpas bkhwin,majikan suami telah mbatalkan permit kerjanya dan dia harus pulang ke negaranya utk mohon visa baru.tapi ketika itu suami saya xpulang ke sana krna dia risau xdpt dtg semula dgn cepat.majikannya telah mberi semula pasport kpdnya ttapi dia yidak lg boleh bkerja disitu..sekarang,permit nya telah hampir 5bln tamat tempoh.soalan sy,bolehkah permit dia di renew walaupun sekarang dia sudah bekerja dgn majikan lain?dan jika suami ingin pulang ke negaranya utk pmohonan visa baru,bgaimana caranya & brape semua kos kerana permit dan pasport sudah expired?tlg bantu kami…

    Like

    1. waalaikusalam….

      kalau masalah nikah di luar negara tanpa izin negara, Cik Sue harus membayar denda sewaktu membuat pendaftaran perkahwinan di Malaysia.

      tentang masalah permit yang sudah tidak valid , cik Sue boleh lansung berhubung dengan pihak imigresen Malaysia setempat.

      dan ini situs resmi imigresen kerajaan Malaysia : http://www.imi.gov.my/index.php/ms/

      kalau masalah passport yang sudah expired, minta suami ke kedutaan negara beliau untuk urusan tersebut.

      insyAllah mereka akan bantu, cuma suami cik sue tersebut harus membayar denda overstay mengikut prosedur Imigrasi Malaysia.

      Like

  40. Umur sy 21 sy ada anak 2 sy dah masuk muslim 1 tahun sy nak kahwin orang bangla tapi dia punya work permit sudah lama batal tapi tlng bantu sy

    Like

    1. cik nursiti,

      pernikahan di Malaysia syarat-syaratnya sudah saya tuliskan di blog ini.

      coba cik nursiti baca dengan teliti, dan cek semua comment2 pembaca saya disini, nanti cik nursiti akan dapat jawabannya.

      seandainya cik nursiti kurang faham dengan tulisan saya, cik nursiti boleh lansung ke pejabat agama, bahagian nikah kahwin rujuk dan cerai.

      disana cik nursiti boleh bertanya lansung dengan pihak kaunter, mereka akan kasih tahu 1 persatu.

      Like

  41. Assalamualaikum,

    Saya ingin berkahwin dengan warganegara Bangladesh yang memegang permit kerja biasa sahaja. Daripada apa yang saya baca melalui komen cik Hidayu, ternyata memberi info yang berguna buat saya dan pasangan. Tetapi sekiranya saya tidak mahu pasangan saya pulang ke negara asal, adakah ada cara lain yang boleh saya lakukan tanpa pasangan pulang ke Bangladesh. Saya pernah telefon dan pergi ke imigresen sendiri untuk bertanyakan hal yang sama, tetapi jawapan ada yang kata boleh dan ada yang kata tak boleh. Jadi saya rasa buntu.

    Sekiranya setelah pasangan membatalkan permit kerjanya. Bilakah pasangan saya akan pulang dan berapa lama tempoh yang di perlukan untuk pasangan saya berada di negara asal. Adakah dalam tempoh 6 bulan atau sebulan.

    Sekian. Terima kasih

    Like

    1. Waalaikumsalam,

      Itulah harapn saya, semoga blog saya ini, beserta link & komen2 pembaca bisa membantu org banyak. 😀 thanks to all komentator.

      Pasangan anda tetap harus pulang ke negara asal setelah permit kerja di batalkan. Validation date utk berapa lama di boleh berada di Malaysia selalunya ada terlmpir di surat pembatalan permit tersebut. Utk berapa lama pasangan anda harus berada di Bangladesh, itu tergantung seberapa lama dia menguruskan surat2 yang di perlukan di Malaysia.

      Like

  42. salam. saya nak bernikah dgn warga nigeria. mase ktorg nak daftar kursus kahwin, org tu cakap warga asing tak payah hadirkan diri pon xpe sbb xperlukan sijil kursus kahwin. tapi kat sini saya bace kne ade pula sijil tu.

    Like

    1. W/Salam. Saya juga menikah dgn warga negara asing, bersama dgn saya wktu itu ada 5 pasangan yg sama dgn kami juga menikah dgn warga negara asing, tdk ada pengecualian dalam mengikuti kursus itu even pasangan dari morocco, indonesia, italy, england, london, swizerland. Kami menghadirkan diri spt yg lain & diharuskan tuk hadir. Kami mengikuti kursus perkahwinan yg dianjurkan pihak jabatan agama islam johor waktu itu. Dan pasangan saya mendapat module yang sama dgn saya begitu jg sijil kursus perkahwinan, sama spt yang lain dan sama dgn 5 pasangan yg ikut serta di kursus itu. Dan syarat ini jelas ada dimana2 prosedur perkahwinan di 14 negeri di serata tanahair (Malaysia).

      Sehingga hari ini saya blom pernah mendengar ada pengecualian spt yang Anda nyatakan.

      Sepupu saya saja yang mengikuti kursus perkahwinan dengan pasangannya yang berasal dari Iran baru2 ini, tidak mendapatkan pengecualian spt yang Anda nyatakan. Tetap mereka berdua di wajibkan hadir dan pasangan sepupu saya itu tetap menjalani prosedur lain dan tetap menyertakan foto bersongkok untuk pembuatan kad perakuan nikah.

      Silakan Anda bertanyakan lagi kepada Pihak Jabatan Agama tempat dimana anda mendaftar pernikahan.

      Like

  43. Salam.. Saye nak tye dlu sye agama kristian, alamndulila skrg sye dah islam… Sye nak tye klau sye nak kawin mcm mne ye.. Sdgkn sye bru blajar agama islam tu pun sye pye keluarga blm tau lg yg sye ne islam… Btpe susahnye sye nk blajar agama bru aku. Sye slalu curi2, dri keluarga supaye die xtau. Sdgkan sye nak blajar doa sholat tapi tulisan tun sye xfaham susah nak sebut. Dan buat mse ne sye nak kawin dengan orang indonesia… Sye xtau nak mcm mne.. Die sekarang tga buat pasport utk dtg malaysia bulan depan. Ape syarat2 yg sye nak buat dan calon suami saye.

    Like

  44. Salam..saya ingin bertanya, saya ingin berkahwin dengan warga bangladesh..tetapi dia mggunakan permit pekerja..oleh itu beliau telah membatalkan permit kerjanya untuk pulang ke bangladesh bagi mengambil dokumen2 yg kami perlukan.. Masalahnya sekarang kami takut dia susah mendapatkan visa pelancong kerana dia baru sahaja membatalkn permit pekerja nya.. Adakah apa2 yang perlu saya buat bg membantu bakal suami saya itu agar senang untuk mendapat kelulusan visa pelancongnya??

    Like

    1. Kami juga tidak membuat pengesahan passport sebelum bakal suami saya tersebut balik ke bangladesh kerana kami tidak tau mengenai perkara tersebut..harap sangat cik dapat membantu..saya da buntu sangat2…

      Like

      1. semua pasangan warganegara asing yang mau menikah, harus membuat pengesahan passport cik Hidayu, klu tidak ada surat pengesahan passport ini surat permohonan anda tdk lengkap, kalau tidak lengkap, permohonan menikah slalu pending.

        coba nanti saya tanyakan teman saya yang berada di imigresen dulu ya, kalau saya bisa membantu akan saya bantu.

        tunggu saya konfirmasi hari sening insyAllah…
        doakan ya.

        Like

      2. Saya tak pernah tahu pasal pengesahan passport tersebut saudari..harap sangat saudari dapat membantu kami..

        Like

      3. InsyAllah, saya akan cuba membantu, sebelumnya saya mau tahu apakah cik hidayu sudah membuat permohonan menikah tersebut dari jabatan agama dan apakah sudah menghadirkan diri ke kursus perkahwinan d malaysia?

        Like

      4. Saya sudah pernah pergi ke pejabat agama dan menyatakan hasrat untuk berkahwin, tetapi staff disitu menyatakan bahawa mereka tidak akan mengeluarkan apa2 doc selagi bakal suami saya ttidak pulang ke negaranya untuk mengambil surat pengakuan bujang dan surat kbenaran kawin dari negaranya, pegawai imigresen yang kami jumpa turut mengatakan benda yang sama…sebab itu saya membuat keputusan untuk menyuruh bakal suami saya membatalkkan permitnya dan pulang untuk mengambil doc seperti yang dinyatakan..tetapi skrg dia mengalami kesukaran untuk mendapatkan visa dan kami takut dia tidak lepas untuk masuk di pintu masuk malaysia kerana dia baru membatalkan permit kerjanya..ya, saya telah menghadiri kursus perkahwinan..

        Like

      5. seharusnya sebelum pulang ke tanahair, pasangan dan hidayu sudah

        mengambil dokumen dan borang pernikahan terlebih dahulu di pejabat agama di kawasan tmpt tinggal hidayu
        setelah itu mengisi borang dengan lengkap serta membuat ujian HIV di mana2 klinik kerajaan…
        ketiga, sebelum balik ke negara asal harusnya hidayu bawak pasangan ke pejabat imigresen berdekatan untuk buat pengesahan passport, surat/borang permohonan tuk pengesahan passport ni Hidayu boleh dapatkan kat pejabat agama.. ada saya tulis kat : https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

        -selepas mengurus dan mendapatkan surat pengesahan passport bagi pasangan anda tersebut, barulah pasangan anda diperbolehkan pulang ke negara asal itupun setelah pemotongan/pembatalan permit kerja, waktu balik ke negara asal, mintalah pasangan anda itu tuk bawa surat pengesahan passport yang dah dapat dr imigresen, copy pun tak per. surat ni lah nanti yang menolong pasangan anda tuk menguruskan visa sosial di negara dia serta memudahkan urusannya disana.

        dan setelah mendapatkan pass lawatan sosial di negara asal beliau, dia dan boleh balik ke malaysia dan bernikah di sini tanpa sebarang masalah.
        di malaysia , hanya memberi kebenaran bernikah dengan warga asing yang memegang dokumen perjalanan spt berikut sahaja :

        pass lawatan sosial
        permit profesional
        malaysia 2nd home project holder

        #kalau pasangan anda pulang ke negara beliau tanpa membawa sebarang bukti tuk menikah bagaimana dia bisa berurusan di sana hidayu?

        baiklah, saya cuma bisa memberi solusinya begini hidayu, (saya sgt berharap, pasangan awak juga sudah menghadiri kursus perkahwinan)

        buatlah surat sponsor (surat di mana menyatakan bahwa awak akan menikah dengan dia, sila dapatkan kontak detail pasangan awak, di sokong dengan surat kebenaran izin menikah yang dia dapatkan dari negara asalnya, bawa surat tersebut ke imigresen untuk memohon visa/pass lawatan sosial.

        cobalah cara ini, saya doakan berhasil

        Like

  45. Salam Natasia Maiza,
    Blehkah sy dptkan no tel Sis??sy perlu brckp lansung dgn sis…plsss Natasia.ada permasalahan yg xbleh sy tulis diruangan ini.tolong la..sy perlu selesaikan.harap.mcm2 cadangan yg sy terima dri berlainan induvidu.tpi jalan yg mana mesti sy ikut.sy benar2 buntu.seakan xda tempat utk mengadu.sy berharap benar Natasia dpt membantu sy.dengan kadar segera.brbnyk2 trimakasih diatas perihatin mu..

    Like

  46. Sy nk kwin org malaysia tapi skg prmit sy pekerja blh ke sy kwin dlu dan blk negara sy dan msk blk sini guna pass social jwb pls

    Like

    1. sebenarnya, tidak boleh melakukan sebarang pernikahan atau perkahwinan seandainya anda pemegang permit kerja.

      namun keinginan untuk menikah membuat semua prahala bisa teratasi denganh cara mengurus pembatalan permit kerja anda terlebih dahulu.

      DOKUMEN YANG DIPERLUKAN JIKA PENGANTIN LELAKI (WARGANEGARA ASING)

      Salinan Passport
      Surat Keterangan diri dari pihak agama / berkuasa negara asal (surat izin tumpang menikah di Malaysia)
      Bagi pemohon duda- sertakan Akuan Perceraian atau Sijil Kematian pasangan terdahulu.
      Surat kebenaran menikah daripada Kedutaan / Embassy di Malaysia
      DOKUMEN YANG DIPERLUKAN JIKA PENGANTIN PEREMPUAN (WARGANEGARA ASING)

      Salinan Passport
      Surat Keterangan diri dari pihak agama / berkuasa negara asal (surat izin tumpang menikah di Malaysia)
      Surat Wakalah (bagi pernikahan yang tidak dihadiri oleh wali sewaktu pernikahan berlansung) Surat ini dari Wali yang sudah disahkan benar dari pihak agama / pihak berkuasa setempat Negara asal.
      Bagi pemohon janda / balu – sertakan Akuan Perceraian atau Sijil Kematian pasangan terdahulu.
      Surat kebenaran menikah daripada Kedutaan / Embassy / Konsulat di Malaysia
      APABILA PASANGAN ANDA MERUPAKAN KERAKYATAN WARGANEGARA ASING

      Bawa bakal isteri/suami anda ke PEJABAT IMIGRESEN berdekatan dan serahkan SURAT PERMOHONAN PENGESAHAN PASSPORT yang anda ambil di BAHAGIAN UNDANG-UNDANG SYARIAH tadi dan serahkan ke kaunter imigresen untuk disahkan/dicop
      Langkah 8 : Menghantar borang permohonan lengkap

      ü Bawa semua dokumen yang sudah lengkap ke bahagian Undang Undang Syariah di Jabatan Agama.

      ü Submit semua dokumen.

      ü Pastikan sijil asal – Sijil Nikah ibubapa (Untuk pengantin perempuan (ANAK PERTAMA) sahaja) dibawa bersama.

      ü Setelah itu anda harus ke Kaunter Semakan dan Temubual.

      ü Temubual ringkas akan dibuat dan soalan yang ditanya adalah berkaitan dengan soalan-solan yang biasa sebagai seorang Islam.

      APABILA PASANGAN ANDA MERUPAKAN KERAKYATAN WARGANEGARA ASING :

      Pasangan anda dibenarkan pulang ke negara asal beliau setelah pemotongan permit kerja.
      Sila bawakan SURAT PENGESAHAN PASSPORT (SALINAN) tersebut bersama dengannya untuk URUSAN VISA ketika berada di negara beliau. Tujuannya adalah untuk memudahkan anda mendapatkan PASS LAWATAN SOSIAL dari Pejabat Imigresen di Negara beliau.
      Pasangan anda di perbolehkan kembali ke MALAYSIA setelah mendapatkan PASS LAWATAN SOSIAL dari Negara-nya untuk melanjutkan RESEPSI PERNIKAHAN TANPA SEBARANG MASALAH.

      sila baca semua info lengkap mengenai PROSEDUR PERKAHWINAN DENGAN WARGA NEGARA ASING DI SINI :
      https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/21/prosedur-perkahwinan-islam-di-malaysia-update/

      semoga bermanfaat

      terima kasih.

      Like

    2. info tuk adam gaurab

      saye pernh menghadapi masalah same
      prosuder untuk memudahkan pernikahan anda dengan warganegara malaysia….

      1.ambil dokumen dan borang pernikahan terlebih dahulu di pejabat agama di kawasan tmpt tinggal perempuan
      2.isi borang dan lengkapkan semua dokumen yg ada terlebih dahulu dan borang saringan ujian hiv juga di klinik kerajaan di mana mana
      3.kemudian bawa tunang atau teman anda sekali ke pejabat imigresen berdekatan dan mintak surat pengesahan passport dan serahkan ke kaunter imigresen untuk cop,
      4.anda boleh pulang ke negara asal anda setelah pemotongan permit kerja, bawa surat pengesahan passport tersebut bersama anda untuk urusan visa ketika berada di negara anda, tujuannya untuk memudahkan anda mendapat pass lawatan sosial. urusan pass lawatan sosial akan menjadi mudah dgn ade nye surat ini
      5..setelah mendapat pass lawatan sosial di negara anda ,anda boleh pulang ke malaysian dan bernikah di sini tanpa sebarang masaalah kerana di malaysia memang memudahkan pernikahan jika dokumen semua lengkap.
      di malaysia ,dokumen perjalanan terpilih sahaja boleh bernikah

      pass lawatan sosial

      permit profesional

      malaysia 2nd home project holder

      sekian
      harap info ini dpt membantu ,saya melalui proses yg sama utk bernikah dgn pasangan saye

      Like

  47. Salam ,, saya perempuan indonesia ingin menikah dengan lelaki penduduk tetap malaysia ,, (negara asal Indonesia juga)
    Kami berniat melangsungkan pernikahan di indonesia ,,, apa2 saja borang yang harus disiap kan pihak lelaki ?

    Like

    1. salam,

      kalau penduduk tetap, (masih warganegara indonesia) blum menjadi warganegara.

      kalau berniat tuk menikah d Indonesia, silahkan berurusan dengan majlis agama d INDONESIA saja. tidak perlu mendapatkan sebarang borang d MALAYSIA.

      kecuali anda dan pasangan mau MENIKAH d MALAYSIA

      Like

  48. salam sis,

    saya nak tanya, macam mana nak batalkan visa “ikut istri” ke atas suami saya kerana kami baru bercerai dan visanya baru di hidupkan dalam bulan lepas? Saya tak mau nanti di masa akan datang dia buat benda yang tak elok, tak pasal2 saya yg kena sbb saya yang jamin dia. Apakah prosedurnya dan urusannya boleh ke di buat di pejabat imigresen berdekatan? Mcm saya yg terdekat di Shah Alam la……?!?

    Like

    1. salam…

      pergi ke immigresen, pergi kaunter yang dulu cik apply visa… cakap ngan officer, cik nak batalkan visa suami, nanti dia kasi form…

      ya boleh cik.. silakan cik ke pejabat immigresen berdekatan

      Like

  49. Assalamua’laikom wr Allah.. saya bakal berkahwin dengan warga Syria , sekarang dia masih menetap di Turki.. saya nak tanya.. macam mana kalau kalau tunang baru nak menetap disini.. maksud saya selepas kami berkahwin baru mnetap dan bekerja disini.. Adakah masih ikut procedure yang sama ?

    Terima kasih atas jwpan.

    Like

    1. waalaikumsalam…

      saya nak tau dulu, cik ne warganegara mana?

      klo warga negara malaysia, prosedur dia beza.

      Like

  50. Salam….
    Saya dari selangor..Isteri sya warga indonesia..kami bernikah melalui prosuder…masalah sekarang visa isteri 30 hari sudah tamat tempoh lebih 5 bulan disebab kn jawapan dari pihak agama tempat daftar dulu dan kedutaan di indonesia tidak tepat..menyebabkn segala urusan tergendala dan tersangkut..bagaimana cara penyelesaian yang saya harus buat..

    Like

    1. Salam…

      aduhai, encik acoi….

      visa istri tamat tempoh sebab encik tak berurusan segera d immigresen. dan bukan apply visa tuk menetap atau ikut suami kat malaysia.. iya kan??

      kalau Encik tinggal d Malaysia, bukankah cik kena apply visa tuk menetap buat istri, kalo visa cuma 30 hari, itu buka visa tuk menetap tapi visa biasa.. atau visa kunjungan biasa.

      sblm 30 hari, cik hantar jew istri balik indonesia harusnya kalo pengurusan d kedua tempat yang encik sebutkan masih dlm pengurusan.

      kalo sudah lebih 5 bulan begini, encik harus bayar overstay tuk istri encik.

      kalau pun ada masalah d kedutaan atau pihak agama tempat daftar nikah,

      Like

  51. salam sis,
    saya mempunyai pasangan warga pakistan dan kami merancang untuk berkahwin di Malaysia bila-bila masa sahaja secepat yang mungkin . dia kini berada di bangkok thailand dengan menggunakan visa lawatan.malangnya visa nya di sana hampir tamat dan dan mengalami sedikit masalah kewangan.dia mahu datang ke malaysia dan bertanyakan pada saya mengenai surat jemputan ke Malaysia.khabarnya surat jemputan itu juga diminta oleh kerajaan thailand di sana . masalahnya saya musykil, bagaimana hendak membuat surat jemputan ke malaysia yg dimaksudkan untuk dihantar kepadanya?adakah perlu merujuk pihak imegresen ?? apakah fungsi surat jemputan atau an invitation letter?
    minta tolong 2 sangat perjelaskannya sis..tq

    Like

    1. w/salam

      silakan Qhairah menghubungi pihak jabatan imigresen malaysia yang terdekat.

      nasihat saya, ikuti lah proses dan nasihat yang di sampaikan oleh pihak imigresen malaysia pada setiap perencanaan yang anda buat demi keselamatan anda sebagai rakyat malaysia.

      dapatkan khidmat nasehat terbaik dari jabatan agama dan kluarga.

      semoga bermanfaat

      Like

  52. Salam Natasia.kerana tkmau melakukan dosa,sy bersama pasangan warga Pakistan(yg telah bekerja diMalaysia selama 3thn) mengambil keputusan menikah disempadan negara seminggu lps. sy belum lg mendaftar kan pernikahan ini.Sy tau sy telah mengambil jln singkat…Namun apakah patut sy buat sekarang.harap bgi jwpan dgn kadar segera.berbnyk2 terima kasih…

    Like

    1. w/salam

      Nur, sebelum itu saya mau tanya, apakah saat anda menikah di sempadan negara dengan persetujuan wali?
      Apakah ckup syarat sah menikah?

      Tolong di jawab dlu ya Nur, biar saya bisa menjelaskan prosesnya dgn baik juga

      wassalam

      Like

  53. Salam. Sy dari semenanjung, skrg kerja d sabah. Sy ingin berkahwin dgn wanita filipina. (1) Blh ke sy nikah d sabah @ sy perlu nikah d filipina? Skrg dia sdang urus surat kebenaran kawin dan visa ke sabah. Masalahnya skrg, (2) smpat ke kami uruskn prosedur kawin sedangkan visanya valid hanya sebulan? (3) Adakh visa itu blh dilanjutkan tempoh d immigration malaysia?

    Like

    1. W/salam

      Nikah kat negeri mana pun boleh Shahrin, asal mengikuti prosedur utama iaitu — tingal / permautautinan andan adalah 6 bulan ke atas —- maksudnya ada menetap dan bekerja di sabah itu lebih dari 6 bulan.—- cara dia adalah dengan surat pengesahan majikan dan surat pengesahan ketua kampung bahawa awa dah tinggal kat sabah lebih dari 6 bulan.

      Pernikahan menggunakan visa lawatan sosial / lawatan biasa — lihat dari tarikh dia masuk malaysia & tarikh nikah mesti ada kelebihan waktu 20 hari pada saat menikah — kalau awak bertaya kan saya sempat ke tidak , saya kata sempat —- dengan syarat mengurusnya dengan sungguh2 tanpa delay 1 hari pun begitu —-

      Like

  54. assalammualikum… saya telah bertunang dengan warga negara australia, saya sangat tidak jelas dengan prosuder perkahwinan dengan warga asing ini. kerana menurut tunang saya, saya hanya boleh melangsungkan perkahwinan di negara beliau kerana saya memilih untuk menetap bersamanya di australia. mengenai majlis perkahwinan kami merancang untuk melangsungkan majlis di sini, malaysia. saya masih tidak jelas dengan keadaan ini, apakah benar saya tidak boleh melangsungkan pernikahan di malaysia??

    Like

    1. Waalaikumsalam Shasha…

      Jangan pernah mendengarkan omongan kosong yang bakal merugikan kamu Shasha. Kamu perempuan, pernikahan jelas harus berlansung di Malaysia.

      Tak ada maknernya. semua prosedur jelas. menikah disini, kmuadia daftar kan di perdaftaran kependudukan disana. Kalau dia mahu awak tinggal di sana, maka dia yang harus mengurus semua prosedur disana.

      Pernikahan tetap di lakukan di Malaysia..!!! Dan jelas BOLEH sangat2 dilakukan di MALAYSIA

      Jangan salah langkah Shasha…

      Like

    2. shasha —-

      Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh…

      Shasha,

      menikah di malaysia, dn minta dia datang untuk ikut prosedur kita di malaysia.

      saya bilang BOLEH menikah di malaysia — ini untuk protected banyak benda di kemudian hari Shasha.

      Menikahlah di Malaysia, walau awak mengikut dia menetap di sana —- kenapa harus awak yang susah … ??

      setelah menikah di malaysia, bawa sijil nikah awak, mohon permit izin tinggal / menetap di autralia di kedutaan australia di Malaysia — (ini bukan rusan awak Shasha, ini tugas dan tanggungjawab suami awak) setelah dapat surat itu awak berangkatlah ke australia, pergi immigration australia, utk urusan permit tinggal mengikut suami, jangan lupa ke kedutaan malaysia di sana untuk mendaftarkan keberadaan awak di sana.

      smoga bermanfaat — pesan saya sekali lagi — menikahlah di malaysia — ikut prosedur yang dikemukakan pihak jabatan agama setempat.

      Like

      1. sama2 Zaidah ====

        SELAMAT PENGANTIN BARU
        semoga rumahrangga kalian slalu dalam limpah rahmat dan redha Ilahi Robbi….

        Sakinah…
        Mawaddah….
        Warohmah…

        Amin… Amin… Thumma Amin

        Like

    1. Zai,
      Kamu katakan di pertanyaan pertama bahawa TARIKH pernikahan sudah dekat —- Iya kan..?

      Berarti kamu sudah menjalani prosedur di JAbatan Agama hingga selesai—- Iya kan..?

      SURAT IZIN MENIKAH / SURAT KEBENARAN BERKAHWIN ada dalam file yang diberikan oleh Jabatan Agama kepada wali awak untuk di kasi kepada JURUNIKAH.

      Dalam File tersebut, ada SURAT KEBENARAN BERKAHWIN / SURAT IZIN MENIKAH yang di keluarkan resmi dari kerajaan MALAYSIA

      Surat itu kamu fax ke MALAYSIA VISA CENTER d NEW DEHLI, sblm itu telp mereka dengan menyatakan hal pernikahan kamu itu. kmudia bilang bahawa segala prosedur pernikahan telah anda jalani dengan baik dan sudah mendapat SURAT KEBENARAN BERKAHWIN dr kerajaan MALAYSIA —– fax kan surat itu ke mereka— boleh email juga— malaysia negara islam yang maju dan baik– tak mungkin mepersulit pernikahan

      Like

  55. salam
    saudari sy zai dr kuala lumpur
    pasangan saya dri INDIA (new delhi),seblm ni bkerja dgn permit kerja yg sah,dan telah memotong permit dan pulang ke india ,sebln kemudian beliau cuba memohon tourist visa ke malaysia utk berkahwin dgn saye tetapi ditolak oleh malaysian visa center,masalahnye skrg ni tarikh kahwin makin hampir…dan sy amat buntu skrg…kemudian kawan saye cadangkan utk beliau mohon tourist visa ke thailand dan masuk ke negara ini as tourist…
    boleh ke macam tu??
    kalau bole nanti imigresen akan bagi ke surat pengesahan pasport utk beliau..
    sye amat buntu…ahli keluarga tak mahu bantu malah cuba untuk memeras wang dari kami…

    Like

    1. waalaikumsalam.. Cik Zai, knapa Cik Zai tak kasi copy surat izin menikah yang telah d kluarkan oleh Malaysia? Surat ni boleh di fax lansung ke Malaysian Visa Center.

      Cik Zai boleh lansung telp pihak Malaysia Visa Center d New Dehli, dan nyatakan nama pasangan anda, bahawa kalian akan menikah dan fax kan surat tersebut.

      Semoga cepat selesai!
      Tolong updated saya kalau sudah selesai…

      Terima Kasih

      Like

  56. Slm.sy telah bkhawin dgn suami bulan jun 2012,di thailand,telah dikurniakan anak bulan mac 2013,untuk buat sijil kelahiran anak JPN mintak surat kedutaan thailand,mcmmana cara untuk sy dapatkan surat tersebut…

    Like

    1. w/salam…
      iya puan,
      puan harus menyatakan surat izin nikah diluar negara iaitu surat kelulusan menikah di Thailand oleh Immigration Thailand

      Terima Kasih

      Like

  57. Assalamualaikum ,
    saya ingin bertanya pada saudara?saudari . Saya Berkerja di Sebuah syarikat di Negeri Sembilan . saya telah pun berkhawin , baru baru inin saya telah jatuh hati pada seorang pekerja warga Thailand , saya juga ingin berkhaiwin dengan nya , Hal ini telah saya bawa berbincang dengan isteri saya dan setelah 6 Bulan berlalu baru lah dia telah memberi keizinan pada saya untuk berkhawin tanpa di desak oleh sesiapa termasuk dari saya dan dari bakal isteri saya ,
    Di sini Boleh tak saudara / saudari terrangkan dengan lebih jelas langkah langkah yang perlu saya ambil dengan teliti

    selian

    Like

    1. Waalaikumsalam Encik Airil..

      Alhamdulillah semoga rukun damai nanti nya yer… Amin.. salam saya buat isteri Encik Airil, mudah2an isteri Encik Airil itu mendapatkan haknya sebagai seorang isteri solehah disana nanti.. Amin..

      Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL/WARGANEGARA ASING :

      Salinan Pengenalan Diri & Paspor
      Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
      Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
      Surat Kebenaran Berkahwin
      Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
      Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
      Surat WAKALAH WALI bagi perempuan (JIKA WALI TIDAK BISA HADIR SEMASA PERNIKAHAN)
      Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

      PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

      Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYSIA :

      KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
      BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
      Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
      Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
      Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
      Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
      apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
      Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)

      boleh baca dengan lengkap di sini : https://loveinglass.wordpress.com/2013/03/18/prosedur-permohonan-poligami/

      Like

    1. w/salam…

      salam,

      Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL/WARGANEGARA ASING :

      Salinan Pengenalan Diri & Paspor
      Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
      Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
      Surat Kebenaran Berkahwin
      Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
      Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
      Surat WAKALAH WALI bagi perempuan (JIKA WALI TIDAK BISA HADIR SEMASA PERNIKAHAN)
      Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

      PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

      Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYsia :

      KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
      BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
      Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
      Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
      Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
      Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
      apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
      Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)
      semoga bermanfaat –

      Like

    2. waalaikumsalam Misliyana.. Tahniah..
      semoga rumah tangga yg bakal di bina, sakinah mawaddah dan warohmah…

      Waalaikumsalam Encik Airil..

      Alhamdulillah semoga rukun damai nanti nya yer… Amin.. salam saya buat isteri Encik Airil, mudah2an isteri Encik Airil itu mendapatkan haknya sebagai seorang isteri solehah disana nanti.. Amin..

      Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL/WARGANEGARA ASING :

      Salinan Pengenalan Diri & Paspor
      Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
      Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
      Surat Kebenaran Berkahwin
      Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
      Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
      Surat WAKALAH WALI bagi perempuan (JIKA WALI TIDAK BISA HADIR SEMASA PERNIKAHAN)
      Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

      PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

      Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYSIA :

      KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
      BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
      Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
      Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
      Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
      Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
      apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
      Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)

      Like

  58. saya ingin berkahwin dgn warga kemboja pemegang permit kerja macam mana ya prosedurnya yang sya tahu dia kena habiskan permit kerja then balik sebulan lepas tu saya xpaham macam mana
    boleh terangkan

    Like

    1. perkahwinan dengan permit kerja tidak diizinkan berlaku di malaysia.. selesaikan kontrak permit kerja anda, dan kemudia masuk ke malaysia lagi menggunakan passport anda without any permit as a tourist

      terima kasih

      Like

  59. assalammualikum….
    saya syriawati dari kuantan, pahang… saya bakal berkahwin dengan teman lelaki saya yang merupakan warga turkey.. kami bercadang untuk melangsungkan perkahwinan di malaysia pada bulan june tahun ini.. teman lelaki saya hanya datang untuk melangsungkan perkahwinan di sini dan kami akan menetap di tempat asalnya di ankara turkey selepas bernikah. saya akan berpindah dan menetap bersamanya di turkey apa procedur yang perlu saya lakukan??? betulkan jika saya silap, seperti yang saya faham setelah membaca serba sedikit entry diatas, bf saya boleh datang ke malaysia untuk berkahwin dengan mengunakan visit visa yang tamat tempoh dalam 28 hari sahaja, bermakna kami perlu meyelesaikan semua termasuk penyediaan borang kahwin, kursus kahwin dan juga majlis perkahwinan dalam tempoh 28 hari itu atau tempoh itu boleh dipanjangkan???…kemudian bagaimana dengan procedure unutk saya kesana adakah saya perlukan visa?? apa yang perlu saya lakukan?? jika saya ingin menetap disana bersamanya, apakah status kewarganegaraan saya??? masihkaah saya sebagai warganegara malaysia atau sebaliknya??

    Like

    1. waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatu…

      tempoh itu tidak bisa diperpanjangkan… (28hari) saya advise, anda sebagai warganegara malaysia, membeli dulu semua dokumen, apabila dia datang, tingggal membuat pengesahan passport dan kursus perkahwinan saja… jd anda tidak membazir waktu, krn yg diperlukan dr pihak lelaki tidak seberat yg kita fikirkan. insyAllah sempat…

      untuk tinggal di Angkara, semua dokumen disediakan oleh pihak lelaki, kerana anda akan menetap disana.. dia yg akan menguruskan segala permit dan visa buat anda di kedutaan Turkey di Malaysia…

      setelah menetap disana jgn lupa melaporkan keberadaan anda di kedutaan malaysia di Turky.

      anda boleh melepas kewarganegaraan anda kalau anda mahu.. tapi saya menasehatkan supaya anda kekal menjadi warganegara malaysia.

      Selamat pengantin Baru..
      semoga rumahtangga anda sakinah mawaddah dan wa rahmah…

      Like

  60. saya ada soalan…saya ingin berkahwin dgn warganegara malaysia..apakah dgn pasport yg telah habis permit kerja.bila pulang ke negara asal selepas itu masuk balik ke malaysia tampa menukar pasport yg baru blh berkahwin…atas sebab tidak blh bt pasport baru kerana pasport blm sampai tempoh 5 tahun..

    Like

    1. boleh menggunakan passport yang sama.. masuk menggunakan visit visa / visa kunjungan biasa.namun pernikahan harus di lansungkan dengan sisa visit visa 21 hari

      terima kasih

      Like

  61. Sy dan suami telah nikah di thailand,tahun lepas..skrg baru dapat anak..masaalah sekarang jpn nakkan surat dari kedutaan thailand..sedangkan surat nikah kami telah didaftarkan di kedutaan malaysia di thailand..bagaimana cara untuk saya mendapatkan surat kedutaan tersebut…tq

    Like

    1. Cik Tie Nur, sebelum saya menjawab, saya mahu tahu dulu ni, Cik Tie Nur sekarang berada dimana? dimalaysia atau di Thailand?

      Seandainya Cik Tie sudah mendaftarkan pernikahan di kedutaan malaysia di Thailand, Cik Nur pasti dikasi satu surat pernyataan pendaftaran. dan cik harus mendaftarkan lagi pernikahan tersebut di Pejabat Agama terdekat ditempat tinggal Cik Nur.

      Jadi sekrang cari dulu surat tersebut dan surat perakuan nikah dari imam yang menikahkan Cik Nur waktu itu

      Like

  62. Assalamualaikum
    Saya warganegara Indonesia, hendak berkahwin dengan warga negara Turki pemegang Kad pengenalan merah. Dia sudah menetap di Malaysia 5 tahun dan bekerja di kuala lumpur, Persyaratan atau prosedur apa yang harus dijalankan oleh saya dan calon suami saya jika berkahwin di Wil. Persekutuan Kuala Lumpur ? Ada informasi yg calon suami dapat bahwa untuk warga asing pemegang Kad Merah harus menikah di Thailand ??

    Like

  63. Asswrwb, saya warganegara Indonesia (saya tinggal di Indonesia), tunangan saya warganegara Turki pemegang Kad Pengenalan Merah (IC) di Malaysia. Bagaimana prosedur yang harus kami jalani jika kami menikah di Malaysia serta document apa yang harus dilengkapi ? Kami merencanakan pernikahan ini pada bulan August/September 2013. Jika kami menikah di Indonesia, apakah saya bisa mendapatkan resident permit di malaysia karena ikut suami yang mempunyai IC Malaysia ? bagaimana prosedurnya ? Mohon Cik Natasia dapat membantu saya, karena banyak informasi yg saya dapatkan dan itu semua membuat saya bingung. Karena ada informasi yg kami dapatkan bahwa kami harus menikah di Thailand ?? dan nanti didaftarkan di Mahkamah Malaysia ?? apa itu betul? karena Warganegara asing pemenag IC Kad Merah tidak boleh menikah di Malaysia ?? Saya mohon sangat bantuan Cik Natasia memberikan informasi kepada kami. Terima kasih. Wassalam

    Like

  64. assalamualaikum….saya warganegara malaysia nk tnya ckit adakh jika saya nikah dgn wnita wrga philiphine yg ada pasport ada kh anak2 saya memegang ic merah selma2nya dn x mpunyai keistimewaan sprti warganegara tetap…
    tolong beri jwawpan

    Like

    1. Waalaikumsalam

      Tidak encik.. semua anak yg lahir akan mengikut kewarganegaraan ayahnya.. klo di Malaysia, salah satu ayah/ibu yg berstatus warganegara malaysia, ank akn mendapatkan kewarganegaraan Malaysia.

      Cth :

      Azlina warganegara Malaysia dan suaminya warganegara Jerman, menikah resmi di Malaysia. Anak mereka lahir di Malaysia. Maka oromatis anak tersebut memiliki taraf kewarganegraan Malaysia. Dan Anak tersebut boleh memiliki kewarganegaraan ganda Malaysia-Jerman. Saat anak berumur 18 rahun dia harus memilih salah satu warganegara. Begitu encik.

      Like

  65. Assalamualaikum Natasia Maiza.
    saya merupakan warganegara Malaysia dan ingin berkahwin dengan warga pakistan. Untuk makluman saudari, bakal suami saya akan datang ke Malaysia dengan menggunakan visit visa. adakah visit visa ini membolehkan perkahwinan berlangsung? apakah prosedurnya dan dokumen yang perlu kami sediakan. terima kasih

    Like

    1. Waalaikumsalam…

      Maaf sangat Lina.. Saya baru ada waktu sekarang…
      Yer Lina, Visit Visa tu sama dengan Visa kunjungan.. Perkahwinan boleh berlansung dengan visa ini. tapi kena lihat berapa lama visit visa ni berlaku. sebab perkahwinan hanya boleh dijalankan at least sblm 28 hr tamat tempoh.

      semoga bermanfaat..

      Like

  66. Assalammualaikum saya masih musykil.Suami saya warganegara Algeria.Saya ada baca di laman web immigration.Ia mengatakan warga asing boleh bekerja tapi bila saya hendak apply kerja untuk dia.Dia orang berkata perlu work permit.Jika dia boleh bekerja apa kerja yang dia boleh buat?

    Like

    1. waalaikumsalam…

      Izza dimana2 warganegara asing yang berkahwin dengan warganegara malaysia boleh bekerja. tapi kena lah apply permit ker (working permit) mana boleh kerja kat negara kita suka2 hati.. sama jugak dengan negara lain.. 🙂

      its possible kalau dia tukar warganegara…

      semoga bermanfaat

      Like

  67. sah x…prmpuan org sabah..duk kuantan 7thun…nikah kt kuantn guna wali hakim…wali nsb xstuju ngn lelaki…nk elakkn maksiat…

    Like

  68. salam Natasia Maiza.

    Saya ingin bernikah dengan warga asing tidak lama lagi. Bakal suami saya telah menetap di Malaysia selama 3 tahun, tetapi beliau menetap di sini menggunakan permit kerja sahaja. Difahamkan bahawa sekiranya warga asing tersebut mahu berkahwin dengan wanita tempatan, kontrak atua permit kerja pekerja asing tersebut di Malaysia adalah terbatal. Kemudian warga asing tersebut perlu pulang ke negara asal untuk tempoh 6 bulan (cooling period) dan sepanjang tempoh tersebut warga asing tersebut hanya diberikan pas sementara (pas lawatan) yang tidak akan dilanjutkan. Selepas tempoh 6 bulan tersebut barulah warga asing tersebut boleh mendaftar di imigresen untuk mendaftar sebagai suami kepada warganegara.

    Di sini saya ingin bertanya, selain perlu pulang ke negara asal selama 6 bulan, ada ke alternative lain, atau cara lain ?

    Dan apabila saya sudah mempunyai anak, adakah anak saya dapat kewarganegara malaysia ataupun tidak ? dan jika bercerai atau pun sebarang kemungkinan terjadi adakah saya dapat hak penjagaan anak tersebut ?

    Saya ingin berkahwin mengikut undang undang, untuk mengelakkan sebarang masalah kemudian hari.

    Like

    1. Waalaikumsalam Eyra,
      Baiklah…
      ada ke tak alternative lain…?
      saya jawab, ini urusan kerajaan, kalau Eyra mahu ikut undang-undang memang sedikit rumit, tapi InsyAllah, tidak terjadi masalah nantinya.tidak ada alternative lain kalau menurut saya.

      mengurus kewarganegaraan anak simple di Malaysia. tinggal datang di JPN, cakap kat kaunter nak urus taraf warganegaaan anak. (kalau anak lahir kat luar negara. kalau lahir kat Malaysia, automatik anak Malaysian

      taraf penjagaan anak akan diputuskan oleh pihak Mahkamah. bukan kita yang putuskan.
      Mudah-mudahan Eyra selamat menikah.

      http://munajahcinta.wordpress.com/2013/02/15/perkahwinan-warganegara-malaysia-dengan-warganegara-asing-hal-ehwal-imigresen/

      Like

  69. Salam…
    Pasangan saya berasal dari Bangladesh dan pemegang permit kerja.menurut pasangan saya,pemegang permit kerja tidak dibernarkan kahwin disini.Ada cara lain tak untuk masalah saya?saya benar benar perlukan bantuan.Harap dapat membantu.Terima kasih.

    Like

  70. salam. sye eida,, sye sudah bertunang dengan warga indOnesia yg bkerja 1 cOmpany dgn sye,, sekiranya kami ingin berkahwin,, dan bakal suami sye 2 pulang ke indonesia stelah PLKS nye habis,, selepas itu,,apakah yang perlu kami lakukan ?? dan apakh yang dimaksud kan dengan permit sosial ? adakah selepas pulang ke indOnesia dan dia kembali ke sini untuk menikah di sini, perlukan dy menggunakan pasport plancong ??

    Like

    1. Waalaikumsalam, Eida..
      minta bakal suami urus surat izin menikah di luar negara dari Pejabat agama terdekat tempat tinggal suami.
      permit sosial : passport biasa atau di sebut juga permt kunjungan

      Like

  71. saya ingin bertanya sedikit mengenai “work permit”. Adakah work permit tu sama maksud dengan employment pass? sebab saya akan berkahwin dgn perempuan warga asing yang sekarang ni bekerja sebagai expatriat dan bekerja di syarikat Jepun di Malaysia bawah employment pass. Bagaimana prosedurnya?adakah dia terpaksa balik ke negara asal selama 6bulan untuk cooling period?bagaimana dengan permit/pas nya?

    Like

  72. Assalamualaikum
    nama sy hafiz dan warganegara mlysia,dan sy ingin berkahwin dgn gadis Islam china dan ingin melakukan akad nikah dan upacara perkahwinan di china. tapi selepas perkahwinan, kami akan hidup di malaysia..so apa yg sy perlu lakukan before n after perkahwinan sy dijalankan.

    Like

  73. ada kemungkinan tak jika saya dan pasangan hanya akad nikah dan tidak mendaftar di JPN selepas 1bulan(slpas mendapat surat dari konsulat)? Kiranya hanya akad nikah dulu selepas 1 bulan barulah saya mendaftar di JPN?

    Like

  74. Assalamualaikum Cik/Puan Natasia… InsyaAllah 16 Jan ini saya akan bernikah dengan seorang lelaki warganegara UK(tetapi bekerja di New Zealand). Masalah kami sekarang adalah untuk mendapatkan approval marriage letter dari pihak embassy,bakal suami tersebut perlu mendapatkan statutory declaration untuk mengatakan beliau seorang bujang/duda. Jadi untuk dapatkan stat.dec.,dia mesti hadir di Malaysia/UK dan sign borang tersebut di hadapan Lawyer,barulah stat.dec akan di sahkan oleh embassy dan marriage letter akan di beri. Tetapi beliau tidak dapat hadir di Malaysia/UK kerana bekerja dan sbagainya. Adakah ada alternative lain yang saya boleh buat untuk dapatkan statutory declaration itu? Saya sangat berharap Puan/Cik Natasia dapat menolong saya. terima kasih!!

    Like

    1. Waalaikumsalam Cik Eija…

      Setiap pasangan pastilah mencuba sebaik-baiknya meluangkan waktu demi satu hubungan yang diidam2kan.. Walaupun demikian, mintalah pasangan anda untuk mengunjungi sebentar konsultan perkahwinan yang ada disetiap pejabat perkahwinan di luar negara. Disana nanti semua perihal yang berhubung dengan perkahwinan yang bakal menjelang akan diurus sepenuhnya oleh konsultan tersebut. Tinggal keluarkan sejumlah wang saja. 🙂 Tidak apa-apa andai meluang sedikit waktu buat sesuatu yang sangat berarti dalam hidup anda dan pasangan kelak…

      Semoga bermanfaat & Selamat berbahagia…

      Wassalam

      Like

      1. dia telah pun mengunjungi konsulat Malaysia dan juga UK di NZ tetapi mereka memberitahu bahawa bakal suami hanya boleh memohon surat akuan berkanun dari Uk atau M’sia shj,dan bukan konsulat. Jika di Malaysia,beliau mesti berada di M’sia selam 7hari,barulah mereka akan keluarkan surat akuan tersebut dan menunggu 21 hari untk approval marriage letter. Dia tidak dapat hadir kesini buat masa terdekat atas alasan kerja dan bakal suami tidak boleh tinggalkan kerja begitu sahaja. Untuk nak dapatkan cuti ke sini pada 16Jan pun sangat susah apatah lagi untuk datang kesini sahaja. Saya rasa,tiada siapa boleh tolong saya lagi. apapun terima kasih kerana reply comment saya. Assalamualaikum.

        Like

      2. Dear Cik Eija…

        Cik Eikja tidak ada masalah yang tidak ada jalan penyelesaiannya. Sekarang Cik Eija sendiri ke Konsulat, tanyakan secara detil apa yang harus Cik Eija lakukan bersama sakal suami untuk mengatasi semua masalah yang sedang ada.

        Setiap negara ada undang-undang yang berlaku. Kalau kita mahu semua berjalan sesuai hukum negara, kita juga harus menepati jalurnya. Bukan begitu Cik Eija?

        Sekarang Saya mahu tanya… Cik Eija sudah ke Pejabat NIkah Kahwin dan rujuk untuk bertanyakan tentang masalah ini apa belum kalau belum… saya sarankan Cik Eija kesana. Kerana yang lebih arif mengenai perkahwinan hanya mereka. InsyAllah mereka bisa bantu.

        Terus terang saya juga punya masalah sewaktu mahu menikah dengan warganegara asing. Tapi semuanya teratasi setelah saya ke Pejabat Nikah Kahwin dan Rujuk… Saya sendiri dinikahkan oleh Ketua Imam Negeri Johor dan beliau juga yang menyelesaikan semua permasalahan saya. Tidak lama 1 minggu saja.

        Nah, sekarang Cik Eija ke Pejabat Nikah Kahwin dan Rujuk yang terdekat, tanyakan kepada mereka tentang permasalahan ini. Kalau pihak PJNKR minta Cik Eija ke Konsulat, silakan kesana… ikuti semua jalurnya satu persatu… InsyAllah semua bisa teratasi dengan baik. Yang penting Cik Eija jangan putus asa…

        Sekian. Wassalam.

        Like

  75. Cik/Pn,bagaimana prosedur perkahwinan dan status anak-anak.bakal suami saya warganegara phillipine ,sebelum ini dia pernah berkahwin dgn bekas isterinya,juga warganegara phillipine,skrg berstatus duda.mrk ada 2 anak berumur 3thn dan 5 thn.apakah status anak2 ini sekiranya kami berkahwin?T kasih.

    Like

    1. Status anak2 tetap warganegara Philiphine kecuali setelah berkahwin cik memohon taraf kewarganegaraan di jabatan pendaftaran malaysia, prosedur ini memungkinkan dengan cik dan bakal suami tinggal / bermaustatin di malaysia.

      Like

  76. Salam,sy brasal dr perak dn inshaallah brniat utk brnkah hjung thun ni.tunang sy warga thai,pnh brkhwin d mlysia y jg warga mlysia tp tlh brcrai.adkh dia prlu prgi ke kdtaan thai di k.lumpr utk dptkn srat kbnran khwin sdgkn trllu jauh utk dia dn blhkh sy ambil bg pihak dia.srat pngesahn psport tu prlu d bt sndri ke,apa isi kndngnnya?blh kh sy prgi ke pjbt imegresen di ipoh atau pngkalan hulu utk segala urusan.sy mnt mf sb btl2 x thu ape dn bgaimne hndk slesaikn sume ni.sy prnh prgi ke pjbt agama prak ttp mreka hnye mnt sy prgi kdutaan thai,tu sje.tunang sy jg tak thu jln sebaiknye sb dlm
    perkhwinan dia y dlu,bkas mertua dia y uruskn
    sume.sy mohon bntuan dr pihak encik.

    Like

    1. Maaf, mungkin saya terlambat menjawab pertanyaa ini…
      namun, bisa menjadi panduan buat yang lain, insyAllah…

      bakal suami cik harus mendapatkan surat izin tumpang menikah diluar negara, dari pejabat agama di negaranya sebelum datang menikah di malaysia…
      kemudian surat tersebut dibawa ke pejabat agama daerah utk diporoses…
      di pejabat agama daerah, bakal suami diharuskan ke imigrasi utk proses (pengesahan kependudukan dan sbgnya).
      setelah itu, surat dari imigrasi harus dibawa ke pejabat agama. disana, mereka akan mengeluarkan surat izin menikah utk cik dan bakal suami.

      Like

    2. ka saya wrg ngr Malaysia. Semarang saya mengandung 35minggu Suami saya liar negara(India) work permit. kita belum dafter khawin. Sekarang apa saya nak buat

      Like

  77. Assalamualaikum.

    Saya seorang janda,dan ingin berkahwin dengan seorang Lelaki Dari Spain Dan dia tidak beragama Islam, dia sedia untuk memeluk agama Islam, adakah boleh dia berbuat di tempatnya dulu Dan baru datang berkahwin di Malaysia ? Bagaimanakah caranya? Dan apakah yang harus saya buat?setelah selesai semuanya,saya bercadang untuk tinggal disana.
    Sekian terima kasih.

    Like

    1. Waalaikumsalam…
      Iya sebaiknya begitu cik… proses memeluk agama islam dilakukan dinegaranya, kemudian mengurus surat izin tumpang menikah di luar negara (dilakukan di majlis ulama/majlis agama islam di sana) setelah itu baru bisa ke malaysia dan mengurus prosedur pernikahan di pejabat agama daerah di malaysia. bakal suami anda juga harus mendapatkan surat pengesahan dari imigrasi Malaysia di daerah anda.

      yang harus cik lakukan adalah membeli borang nikah, mempersiapkan dokumen pernikahan bagi pihak cik, mendaftar utk kursus pernikahan.

      Like

  78. assalamualaikum..saya ingin bertanya dan meminta penjelasan..saya kurang faham dengan entri di atas..saya harap admin boleh bantu saya..saya warga malaysia yang insyaallah akan berkahwin dengan pasangan saya dr indonesia..boleh sesiapa tolong untuk terangkan sekali lagi tentang dokumen itu?apa dokuem y saya perlu sediakan dan apa dokumen yang perlu pasangan saya sediakan??dan adakah pasangan saya perlu menjalani kursus kahwin??harap dapat membantu..terima kasih..

    Like

    1. waalaikumsalam…
      dokumen yang diperlukan bagi pihak suami (bukan warganegara)
      -salinan pasport
      -surat keterangan diri dari pihak agama/berkuasa negara asal (dapatkan surat dari RT/Rw kemudian bawa ke Departemen agama KUA)
      -Bagi pemohon duda- sertakan Akuan Perceraian atau sijil kematian
      -Surat kebenaran daripada Kedutaan Indonesia di Malaysia
      -Kursus perkahwinan
      -Borang pemeriksaan HIV

      kemudian anda harus ke bahagian Undang2 Syariah di Jabatan Agama
      -dapatkan Surat permohonan pengesahan Pasport
      -lakukan pengesahan pasport bakal suami anda di Jabatan Imigresen Malaysia

      Bawa semua dokumen ke bahagian Undang2 Syariah di Jabatan Agama
      -submit dokumen anda dan bakal suami
      -dapatkan surat kebenaran berkahwin

      Setelah itu anda harus ke Kaunter semakan dan temubual (pejabat Agama islam Daerah)
      -sesi temubual di pejabat agama daerah,
      -BORANG 3 DIKELUARKAN – KEBENARAN MENIKAH (setelah semua dokumen dan sesi temubual dijalani dengan lengkap)
      -Beli BORANG 6 (PERMOHONAN MENDAFTARKAN PERNIKAHAN)
      -Beli BORANG 8 (SIJIL NIKAH)

      -jumpa jurunikah/imam mukim utk urusan selanjutnya (AKAD NIKAH)
      -hadir ke pejabat agama untuk mengambil sijil nikah yang sudah siap sekitar 3 hari setelah akad nikah

      Like

  79. assalamualaikum.
    Sya nak tanya 1 soalan?apa kah yg d perlukan untuk berkawin dgn warga malaysia.sya ne warga indonesia.

    Like

    1. dokumen yang diperlukan bagi pihak suami (bukan warganegara)
      -salinan pasport
      -surat keterangan diri dari pihak agama/berkuasa negara asal (dapatkan surat dari RT/Rw kemudian bawa ke Departemen agama KUA)
      -Bagi pemohon duda- sertakan Akuan Perceraian atau sijil kematian
      -Surat kebenaran daripada Kedutaan Indonesia di Malaysia
      -Kursus perkahwinan
      -Borang pemeriksaan HIV
      -Borang 1 (permohonan menikah)

      kemudian anda harus ke bahagian Undang2 Syariah di Jabatan Agama
      -dapatkan Surat permohonan pengesahan Pasport
      -lakukan pengesahan pasport bakal suami anda di Jabatan Imigresen Malaysia

      Like

  80. Saya nk tanye,sy skrg nk bertunang dgn gadis warga asing philipn…pas tunang nanty kmi rancang nk kahwin…ape procedure yg sy kena buat pas tunang nanty ya?

    Like

    1. okumen yang diperlukan bagi pihak istri (bukan warganegara)
      -salinan pasport
      -surat keterangan diri dari pihak agama/berkuasa negara asal (dapatkan surat dari rukun tetangga tempat kediaman kemudian bawa ke Departemen agama philipine)
      -Bagi pemohon janda/balu- sertakan Akuan Perceraian atau sijil kematian suami sebelumnya
      -Surat kebenaran daripada Kedutaan Filipina di Malaysia
      -Kursus perkahwinan
      -Borang pemeriksaan HIV
      -Borang 2 (permohonan menikah)

      -mendapatkan suratpermohonan pengesahan pasport di bahagian undang2 syariah di jabatan agama
      -lakukan pengesahan pasport di jabatan imigresen malaysia

      Like

  81. saya dayu,sy ingin mendirikan rumah tangga dng warge indon,yg bkerja sbg engineer kapal,dng sbuah syarikat brdaftar d malaysia,masalah kami adelah dia xle kawin ngan sy krn permit keja,tp kontrak keja nye tamat bulan jun2012,kami sebole nye ingin bkahwin sblm dia pulang,bole bantu sy uuntuk menyelesaikan masalah sy ni x…..

    Like

    1. memang tak bulihlah nak bantu ni cik dayu… memang undang2 malaysia pekerja asing dengan permit xleh kawin dengan penduduk setempat kecuali bila dah habis permit keje,kenalah balik indon dulu sebulan, peh tu barulah datang balik malayisa buat nikah…

      Like

  82. hello….
    sy dari johor….
    sy mmpunyai hasrat untuk menikah dengan warga asing iaitu warga indonesia….tapi dye masih bekerja di bawah 1 syrikat….mcm mana yerk….dye masih mmpunyai permit bekerja kilag…..apa harus dye lakukan…..tolong bantu sy yg dlm keslitan….sekian tema kasih…..

    Like

    1. harus selesaikan dulu permit keje ..
      pas tu balik indon at least 1 bulan… then baru datang lagi ke malayia buat nikah…

      Like

  83. assalamualaikum.

    saya husin dari kl berhasrat mendirikan rumahtangga dengan seorang gadis yang berasal dari Vietnam dan bukan beragama islam. Dia adalah penuntut di sebuah kolej di ibukota. Dia sedia untuk memeluk agama islam tanpa sebarang paksaan dan bantahan dari keluarganya.kerana kami sememangnya sudah suka sama suka. soalannya, apakah yang harus saya lakukan dari peringkat awal? adakah ianya terlalu rumit?

    Like

  84. apakah dokumen yang perlu sya buat utk kahwin dgn warganegara asing yg maseh berpermit ataupun tempoh permit abis sdah… perlu kah saya berjumpa dengan pihak imigresen….

    Like

  85. saya nak kahwin dengan kekasih saya tetapi permit dia belum habis lagi macam mana sya nak buat perlu ka sya tunggu.. kemudian sekiranya pemit dia nanti habis blh kh berkahwin dengannya nanti….

    Like

  86. hi saya nak tanya, saya warga indonesia bekerja di malaysia permit saya pekerja kebun, sekarang saya nak kawin dengan warga negara malaysia sabahan, macam mana prosesnya tu saya pergi jais mereka kata saya perlu batalkan permit kerja terdahulu, boleh tolong jelaskan apa patut saya buat. sekian terima ksh

    Like

  87. Salam….

    sy ada perancangan untuk bernikah brsama warga dr Bangladesh.Apa yang sy ingin tahu di sini ialah, selepas bernikah, pasanagan sy harus kembali ke negara asal beliau selama 6 bulan kerana beliau masuk ke negara ini atas permit pekerjaan. Sekiranya selepas temph 6 bulan(cooling period), sekiranya beliau ingain kembali semula ke Malaysia dan mendaftar di jabatan inigresen sebagai suami, perlukah beliau mendapatkan visa bru atau beliau hanya perlu menggunakan visa yang sedia ada?

    Sebelum ini sy sudah pernah menikah dan sudah bercerai, perlukah sy mendapatkan surat wakalah wali?

    harap cik dapat memberikan maklumat penuh dan terperinci untuk permasalahan saya ini…Terima kasih

    Like

  88. Salam,

    Saya adalah seorang mualaf dan bercerai. kini saya ingin berkahwin untuk kali kedua tetapi pasangan saya ialah warga pakistan. apakah dokumen yang perlu disediakan oleh pihak lelaki dan pihak perempuan agar memudahkan proses perkahwinan ini?

    Like

  89. assalamualaikum…sy warganegara m’sia.sy ingin berkahwin dgn lelaki warga indonesia.tp dia pemegang permit kerja dibwh 1 syrkt..dia berniat utk mmbuat k/p di m’sia.apa perlu dia mmbuat k/p dulu baru dibenarkan menikahi sy?

    Like

  90. saya nak tau bagaimana nak berkahwin dng warga negara indonesia, saya seorang janda dan dia seorg duda. dia bukan lah bekerja di malaysia tapi bekerja di indonesia.

    Like

  91. saya beragama islam warganegara pernah berkahwin sebelun ini(bercerai)dan ingin berkahwin utk kali kedua dengan pasangan dari Australia,dokumen dan proses apa yg harus di lalui? Terima Kasih.

    Like

    1. salam linda,

      prosesnya untuk anda sama seperti pernikahan yang pertama. untuk pasangan agak berbeza. (sila baca artikel diatas)

      sekian terima kasih

      Like

      1. salam..sy warg filipin..tunang sy warga malaysia..apakah syarat2 yg perlu sy ikut?sy sudah mempunyai surat pengakuan bujang..tetapi surat pengakuan islam tiada lagi..wajib ke sy mohon?sedangkan sy memang beragama islm..harap dapat membantu

        Like

  92. salam. saya ada soalan. untuk sijil perkhawinan tu, hanya untuk rakyat malaysia saja ke atau rakyat asing perlu ada sijil perkhawinan dia juga? kalau perlu, dia kena ada sijil perkhawinan dari malaysia ke negara asal nya? ke dia tak perlu sijil perkhawinan?

    Like

    1. salam,

      Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL/WARGANEGARA ASING :

      – Salinan Pengenalan Diri & Paspor
      – Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
      – Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
      – Surat Kebenaran Berkahwin
      – Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
      – Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
      – Surat WAKALAH WALI bagi perempuan (JIKA WALI TIDAK BISA HADIR SEMASA PERNIKAHAN)
      – Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

      ### PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

      Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYsia :

      – KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
      – BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
      – Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
      – Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
      – Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
      – Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
      apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
      – Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)

      Like

  93. Assalamualikum,

    Saya bercadang untuk bernikah bersama pasangan saya dari Yemen yg bermastautin dan berkerja di Saudi Arabia pada bulan November ini.
    Dia sudah pun beristeri dan berhasrat untuk menikahi saya sebangai isteri keduanya. Adakah tunang saya perlukan surat kebenaraan dari isterinya jika dia berpoligami dengan saya.

    Apakah Surat keterangan dari Jabatan Imigresen Malaysia? Bolehkan saya memohon bagi pihaknya. Untuk pengetahuan tuan/puan, tunang saya kerapkali ke Malaysia dan kemasukannya ke Malaysia adalah berdasarkan “visa on arrival” adakah dia masih memerlukan surat keterangan dari Jabatan Imigresen.

    Surat dari kedutaan Yemen di Saudi, kepada siapakan surat itu harus ditujukan di Malaysia? Bolehkan tunang saya bernikah dengan saya tanpa mendapatkan surat kebenaraan dari isterinya di Saudi Arabia?

    saya harap pihak tuan dapat membantu.

    Like

    1. Waalaikumsalam warah matullahi wabarakatuh….

      Anita, mudah2an jawaban saya isa membantu ya.

      Dokumen Pasangan Dari NEGARA PASANGAN BERASAL :

      – Salinan Pengenalan Diri & Paspor
      – Surat Keterangan Diri dari PIHAK BERKUASA AGAMA NEGARA ASAL
      – Surat Pemohonan Menikah di luar Negeri
      – Surat Kebenaran Berkahwin
      – Bagi pemohon DUDA/JANDA – sertakan surat AKUAN PERCERAIAN atau SIJIL KEMATIAN & SIJIL NIKAH
      – Bagi pemohon POLIGAMI – sertakan surat AKUAN KEBENARAN DARI ISERI & SIJIL NIKAH
      – Surat Kebenaran dari KEDUTAAN KONSULAT DI MALAYSIA

      ### PASTIKAN SEMUA DOKUMEN ANDA JUGA SUDAH LENGKAP. SILA BELI BORANG PERNIKAHAN ANDA DI PEJABAT AGAMA ISLAM YANG BERDEKATAN .

      Dokumen Pasangan anda yang harus didapatkan dari MALAYsia :

      – KURSUS PRA PERKAHWINAN ISLAM – SIJIL
      – BORANG PEMERIKSAAN HIV dan PEMERIKSAAN dilakukan DI KLINIK/HOSPITAL KERAJAAN
      – Dapatkan SURAT MOHON PENGESAHAN PASPORT
      – Dapatkan PENGESAHAN PASPORT di JABATAN IMIGRESEN di DAERAH ANDA (MALAYSIA)
      – Ke bahagian UNDANG_UNDANG SYARIAH Di tempat ANDA – Dapatkan Surat Kebenaran Menikah
      – Bawa semua dokumen anda & pasangan ke PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH – Submit dokumen anda dikaunter semakan dan sesi temubual
      apabila sudah lengkap/ borang 3 (KEBENARAN BERKAHWIN) dikeluarkan
      – Kemudian and MUKIM TEMPAT PERNIKAHAN UTK URUSAN SELANJUTNYA (Akad Nikah)

      NASIHAT : sebagai seorang wanita pastinya anda tahu bagaimana sakitnya apabila mengetahui anda akan di madu, ya kan??? jadi saya berharap anda dapat memikirkan semua tindakan anda sebelum memulakan sesuatu bagi hidup anda kedepannya. dan jangan seskali anda merasakan menjadi isteri kedua/ketiga itu mudah dan seperti air mengalir sahaja. Masalah hati dan perasaan serta kasih ayang anda pertaruhkan untuk ini. tak kurang kesabaran dan mungkin lebih banyak lagi permasalahan lainnya. Jadi tolong anda fikirkan baik2 dan lakukanlah solat Istikharah. Sekian

      Like

    2. salam sye akan berlangsung perkhwinan dalm bbpe bulan tapi saye akan bernikah suami sye orang bangladesh tetapi skg dia berkeja dibawah majikan.. saye buntu sye skg nak selesaikan dengan segera..bole ke kalau paspot dia tamat tmph 5 bulan lagi sebelum tu sye brkhwi?n dlu kerana kami perlu disegerakan.. xade care lain yang dibuat ..?kalau sye tunggu 6 buln scolling period trlalu lame..plezz tolong saye…

      Like

      1. W/salam…

        1. Pernikahan tidak dibenarkan berlansung kepada mereka g memegang permit/visa pekerja di Malaysia Cik..

        2. Sebelum tu saya nak tanya, kenapa Cik mau buru2 menikah… bukankah semua pernikahan itu kena step by step… kena mengikut aturan & prosedur dlm negara… klo tak nanti anak tak dpt sijil kelahiran… tak dpt taraf warganegara… byk nanti g cik kena buat… ikutlah prosedur dgn baik… supaya nanti hujungnya jg baik…

        Like

Jom Komen...

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

.:: Love Is Cinta ::.

.:: Karena Cinta Kita Selalu Ada ::.

Manusia Jalang

Karyaku adalah aku. Aku adalah karyaku.

Life Photographie

Capturing still moment

ephyria

my life my world

My Pain, My Life, My Struggles, My Fight

Come walk with me, Down My Dark & Stormy Journey BUSINESS INQUIRIES & CONTACT EMAIL : GODSCHILD4048@GMAIL.COM

Dunia Penyair ~ Himpunan Puisi Klasik Dan Moden Sepanjang Zaman

~ Koleksi Puisi Klasik Dan Moden Yang Segar Sepanjang Zaman ~

dapurizzi.wordpress.com/

~ Freshly Homemade Food ~

IZZI BAKERY

The Greatest Homemade Products

.::Ketika CINTA Bertasbih::.

.... saat beralun qasidah KASIH....

YOEDA BIKE

Bengkel Sepeda Gowes

Bengkel Sepeda Gowes

- SEPEDA GOWES -

PUISI SURGA

Sekadar Merekam Suara Hati

yuliartivk

Smile! You’re at the best WordPress.com site ever

ISLAM SYIAH

Meluruskan Pemahaman Tentang Islam Syi'ah Imamiyah Itsna 'Asyariyah (Jakfariyah)

alangalangkumitir

Javanese Manuscripts

Lazione Budy

'Saoirse' is not a word, it's angel