PERKAHWINAN WARGANEGARA MALAYSIA DENGAN WARGANEGARA ASING : HAL EHWAL IMIGRESEN

Perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warga asing atau di antara dua warga asing adalah boleh dan dibenarkan untuk dilakukan di Malaysia. Bagi perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warganegara asing, prosedur yang harus diikuti adalah berlainan daripada prosedur perkahwinan di antara sesama rakyat Malaysia. Selain syarat-syarat yang diperuntukkan seperti persetujuan wanita yang akan dikahwini, pemberian mas kahwin dan lain-lain, syarat-syarat yang diperuntukkan oleh pemerintah juga harus dipatuhi. (Perlu diingatkan bahawa syarat-syarat ini adalah bertujuan untuk melindungi hak-hak pasangan yang akan berkahwin). Prosedur yang berlainan ini juga bergantung kepada situasi warga tersebut.

Secara amnya apabila warga asing dan rakyat Malaysia ingin berkahwin, mereka wajib untuk memohon kebenaran berkahwin dari Jabatan Agama. Borang permohonan perkahwinan haruslah disertakan dengan dokumen-dokumen berikut :-

Salinan pasport atau salinan kad pengenalan (lelaki dan perempuan)
Surat kebenaran dari kedutaan/konsulat negara pemohon
Surat pengesahan pasport daripada Jabatan Imigresen Malaysia
Surat Akuan Cerai atau surat Akuan Kematian (jika pernah berkahwin atau kematian pasangan sebelumnya)
Surat Kebenaran Poligami dari Mahkamah Syariah di Malaysia (jika berpoligami)
Surat wakalah wali bagi perempuan (jika wali tidak dapat hadir)
Salinan Sijil Kursus Perkahwinan

Borang permohonan dan dokumen-dokumen ini haruslah dikemukakan kepada Penolong Pendaftar Nikah Kariah di mana wanita tersebut bermastautin. Ini adalah untuk mendapatkan kelulusan bernikah dari Pendaftar Nikah. Permohonan ini haruslah diserahkan dalam tempoh sebulan atau tidak kurang dari tujuh hari sebelum tarikh perkahwinan yang dirancang.

Adalah baik sekiranya ia dilakukan dengan awal bagi mengelakkan penundaan perkahwinan. Sekiranya bakal isteri adalah penduduk tetap negara ini atau pemegang Kad Pengenalan Merah, dokumen yang lain harus disertakan.

Pemohon juga mestilah mengemukakan salinan Kad Pengenalan Merah dan permit masuk, Surat Pengesahan dari Jabatan Pendaftaran Negara atau pengesahan permit masuk dari Jabatan Imigresen. Kedua-dua situasi di atas adalah bagi warga asing yang mempunyai pas masuk secara sosial atau perniagaan.
Situasi adalah berbeza bagi warga asing yang dibenarkan masuk ke negara ini melalui permit pekerjaan.

Perlu dimaklumkan bahawa pekerja asing yang memegang permit kerja adalah tidak dibenarkan memohon untuk berkahwin di negara ini. Sekiranya perkahwinan ini berlangsung dengan tidak mematuhi undang-undang maka ia akan memberi implikasi kepada permit kerja yang telah diberi kepadanya.

Hanya warganegara asing yang mempunyai kelayakan masuk secara sosial atau perniagaan sahaja yang boleh membuat permohonan tersebut. Pindaan Peraturan Imigresen yang tidak mendiskriminasi terhadap wanita Malaysia yang berkahwin dengan rakyat asing mulai 1 September 2001:

Lelaki warganegara asing yang berkahwin dengan wanita Malaysia dibenarkan memperbaharui pas lawatan social secara tahunan (annual basis).
Wanita warganegara asing yang bercerai atau berpisah dari suami rakyat Malaysia boleh memohon untuk mendapatkan pas lawatan social secara tahunan (annual basis).

Pendaftaran Perkahwinan Dan Pengupacaraan Perkahwinan Di Luar Negara

Perkahwinan bagi rakyat Malaysia diluar negara boleh didaftarkan jika salah seorang pasangan mestilah warganegara Malaysia. Pendaftaran perkahwinan perlu dibuat dalam tempoh masa 6 bulan dari tarikh perkahwinan. Alamat dan nombor telefon Pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara boleh didapati melalui laman web Kementerian Luar Negeri dibawah topik “Perwakilan Malaysia Di Luar Negeri”.

Antara dokumen-dokumen sokongan yang perlu dibawa bersama adalah :

Pasport untuk kedua-dua pasangan (asal dan salinan)
Kad Pengenalan
Surat Nikah
Bukti Perkahwinan (spt. Gambar perkahwinan atau kad undangan, jika ada)
Dua orang saksi yang menyaksikan perkahwinan tersebut.
Pendaftaran akan diproses oleh Perwakilan Malaysia dan dua (2) salinan Sijil Perkahwinan Malaysia (asal dan salinan) akan dikeluarkan kepada pasangan berkenaan.

Bagi rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam, pengupacaraan perkahwinan boleh dilakukan oleh Pegawai Konsul yang telah dilantik oleh Jabatan Pendaftaran Negara. Surat perakuan bujang/duda/janda (bagi kedua-dua belah pihak) adalah diperlukan bagi tujuan tersebut.

175 thoughts on “PERKAHWINAN WARGANEGARA MALAYSIA DENGAN WARGANEGARA ASING : HAL EHWAL IMIGRESEN

Add yours

  1. Assalamualaikum…saya ingin bertaanya saya bernikah di Thailand wilayah narathiwat Dan suami saya pemegang permit kerja plks ..Dan saya bakal mlahirkan anak pertama…bolehlah saya mendaftar perkahwinan saya dia Malaysia??

    Like

    1. Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh..

      Maaf Puan Siti, sebelum saya menjawab soalan Puan, saya ingin bertanya, apakah Puan menikah di lokasi / tempat yang diiktiraf oleh Malaysia kerana jika puan berkahwin/menikah di tempat/lokasi yang tidak diiktiraf kerajaan Malaysia, maka akan panjang prosesnya

      Like

  2. salam sis. saya dan suami saya kahwin di bangladesh.skrg suami saye blacklist di malaysia dan tidak dapat pulang ke malaysia. ape saya perlu buat skrg untuk kembalikan suami saya ke malaysia

    Like

      1. As Salam sis klu Mahu membuat permohonan pembatalan jaminan visa pasangan bukan warganera macamana ya ?

        Like

      2. maaf cik, saya tak dapat nak jawab salam cik ni ye, next time tuliskan salam dengan penuh . terima kasih

        sebelum itu saya ingin bertanya penjaminan cik terhadap pasangan masih valid sampai bila ?

        Like

  3. Assalamualaikum. Saya nak bertanye sikit hope sis sudi nak reply.
    Saya perempuan warganegara Indonesia,muslim. Dan nak menikah dengan warganegara malaysia,muslim.
    saya dulu pernah disenarai hitamkan karena menggunakan pas lawatan sosial untuk bekerja. Dan ada lagi baki 2 tahun untuk saya diperbolehkan masuk ke malaysia.
    Yang saya nak tanyakan. If saya menikah dengan bakal suami di Indonesia. Apakah jais akan mengeluarkan borang perkawinan diluar negara. Apakah saya tetap boleh menikah di Indonesia walaupun saya blacklist Malaysia.

    Like

    1. Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh…

      Soalan 1. Klo nikah kat Indonesia, JAIS kluarkan borang permohonan kwen ke tak ?

      Jawaban akak.. JAIS akan kluarkan.. Takde hak JAIS nak halang org bina mesjid dek ooiii.

      Soalan ke 2 : boleh ke tak nikah kat malaysia awak still black list. – akak nak tegur dlu ni, kenapa buat benda salah klo dah tau salah.. Besok dah nikah ngan org malaysia, jgn awak berani² langgar udg² negara.. Kesian kat laki awak nanti .. Klo ada ank, kesian kat anak.. Jgn di buat² lagi dah ye.. Nak nk jd bini org dah..

      Akak nasehatkan selesaikan dlu cooling period awak tu.. Sambil urus dlu proaedur nikah awak kat indonesia.. Dan ks tau bakal suami awk suruh dia urus prosedur permohonan dan dapatkan surat kebenaran nikah luar negara .. Bila dokumen dia dah lengkap, awak punya dokumen pon dah lengkap.. Set tnggal nikah.. Submit form.. Awak submit kat KUA, dia submit kat JAIS.. Then suruh bakal suami awak emauk akak : natasiamaiza@gmail.com

      Nanti akak ks info utk proses di kedutaan malaysia di indonesia..

      Like

      1. assalamualaikum natasa.
        nak tanya…macam mana nak daftar nikah di Malaysia..kalau nikah nya di Indonesia…

        Like

      2. Assalamualaikum kak…
        Saye nak tanye
        Macam mane nak urus surat nikah
        Bakal suami saye sudah tinggal lebih masa di Malaysia
        1 tahun lebih
        Passport hidup lagi

        Like

      3. Waalaikumsalam..
        Macamna? Awak tanya akak ni tak detil ni dik, awak nikah kat mana? Klo kat malaysia, pegilah jabatan agama, daftarkan perkahwinan.

        Masalh overstay ni masalh imigresen, klo daftar perkahwinan masalah syariah, beza ni..

        Passport valid lagi? Bayarlah denda overstay.. Kena kick out dr malaysia, then jalani cooling period.. 3-5 thn stlh tu br boleh masuk malaysia lagi.

        Like

  4. Assalamuaalaikum…
    Saya nak tanya , pasangan saya masih guna permit kerja dan akan balik negara dalam pertengahan februari ini untuk ambil visa sosial ..soalan saya saya perlu ke imigresen sebelum dia pergi atau selepas dia datang sini? sebab saya ada dengar orang cakap kena pergi imigresen minta “invitation letter” betul ke?? mohon pencerahan ya..terima kasih

    Like

    1. Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh..

      Invitation letter ??

      Saper yg nak tuliskan invitation letter tuk bakal suami awak tu dek.. ? Ada² jer ….🤦‍♀

      Verification passport tu kena buat waktu dalam proses melengkapkan dokumen nikah..

      Kursus dlu, lepas tu br beli form nikah.. Then g HIV test.. Kmudian br lengkapkan dokumen di konsulat dia di malaysia.. Kmudia br passport verification kat imigresen

      Like

      1. Kursus , HIV, lengkapkan dokumen di konsulat semua dah buat ..Cuma tinggal dia nak balik sana saja…sebab haritu sy ada pergi pejabat agama , tapi org dipejabat agama kata saya xboleh proceed sbb bakal pasangan blm tukar visa, sbb tu sy nak tau bila msa yg btl2 sy blh proceed sbb kalau ikut nak lengkapkan dokumen nikah, mstilah nk selesai secepat mungkin…dan lagi satu puan jika boleh saya tau, cooling period selalunya dikenakan berapa lama ya?? terima kasih

        Like

      2. Laahh.. Kan akak dah cakap bukan passport permit kerja.. Passport/visapermit kerja tu beza dgn passport/visa kunjungan sosial atau kita panggil passport dgn visa lawatan budaya

        Sebab dia pakai passport atas visa kerja sebab tu tak boleh proceed..

        Suruh dia balik.. Matikan permit kerja, balik, lepas tu applylah passport biasa dgn visa.. Then masuk malaysia balik guna passport / visa kunjungan budaya…

        Masalah cooling period tergantung pihak imigresen dek.. Depends kesalahan yg di lakukan.. Ada yg cm 7 bulan.. Ada yg 5 bulan ada yg 3 thn tergantung kesalahan… Waktu dapat surat dr imigresen tu, terus mintak keringanan cakap smua form dah siap.. Smua dah lengkap.. Klo ada kad jemputan lebih elok lagi.. Attach sekali wktu buat rayuan tu..

        Untung sabut timbul, dapatlah keringanan…

        Like

  5. Assalamualaikum SIS , saya nak minta beberapa pencerahan tentang status saya dengan isteri, isteri saya warganegara pilipina tapi lahir di Malaysia, kami dah berkahwin pada 24/10/2017 di jabatan agama Islam negeri Johor ( JAINJ ), sebelum kahwin kami ikuti semua prosedur yang ditetapkan kerajaan seperti kesahihan dokumen surat lahir yang isteri saya pegang, dah buat angkat sumpah di pesuruhjaya angkat sumpah, dah buat pengesahan bujang, semua itu kami berdua dah buat, pertanyaan saya SIS macamana kalau dokumen yang isteri saya pegang sudah tak sah sebab dah banyak kali memohon tapi masih jugak tak layak, apa jalan penyelesaian terbaik bagi kami berdua SIS,? SIS TOLONGLAH SAYA YANG DALAM KESULITAN… sekian terima Kasih

    Like

      1. assalamualaikum. saya ingin bertanya, bole kah saya berkahwin dgn pasangan saya di indonesia yang baru sahaja blacklist di malaysia? bole kah saya bawak dia masuk malaysia pakai visa saya?harap saya dapat jawapannya.

        Like

      2. waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.. Maaf encik, semua WNA yg mendapat status BLACKLIST dari imigresen Malaysia harus menyelesaikan denda dan hukuman imigresen serta menyelesaikan tenggang “COOLING PERIOD” sebelum kembali memohon visa untuk kembali ke Malaysia. Pernikahan dapat Encik jalankan di luar negara, namun untuk mendapatkan Visa buat isteri, belum dapat saya nyatakan boleh.

        Like

  6. Aslmkum..nk tnya sy org mlysia. sy berkhwin kt thlind mslhnya suami sy permit kerja mcm mn nk dftr kt mlysia..n kmi sudh ada ank 1 apa perlu sy buat

    Like

  7. Salam Puan. Saya dalam perancangan untuk bernikah di Selangor dan bakal suami adalah warga Singapura. Dalam procedure untuk bernikah di negeri Selangor, bakal suami perlu dapatkan surat kebenaran berkahwin daripada konsulat atau kedutaan DAN imigresen. Soalan saya :

    1. Macam mana saya boleh dapatkan surat tersebut.
    2. Bakal suami mempunyai Pas Bekerja (Employment Pass). Adakah dibenarkan bernikah dalam waktu yang terdekat?

    Like

    1. jawaban untuk soalan 1. surat kebenaran berkahwin dari konsulat itu di dapatkan di pejabat berkenaan

      jawaban untuk soalan 2. matikan permit/pass kerja terlebih dahulu, baru boleh apply berkahwin di malaysia.

      Like

  8. SLM sis,
    Sya ada soalan, sya ni orang Malaysia perempuan .Pasangan sya warga Myanmar lelaki. Untuk berkahwin, kami ingin daftar nikah dekat JPN. Masalah skrg ni, pasangan sya ada passport asal tapi takda visa ..boleh daftar Nikah tak?

    Like

      1. Passport dia still valid..,tapi visa Blum buat..,kalau nak mohon visa baru dekat pejabat imigresen bole tak?

        Like

  9. hi klau sy kawin perumpuan indonesia beragama islam and sy malaysian bkn islam adakah sy kena convert agama?

    Like

    1. malaysia tidak mengizinkan perkahwinan beza agama kalau pasangan anda islam,. sure anda juga harus muslim.,

      klo indonesia ada undang2 dan syarat sendiri

      Like

  10. Assalammualaikum..
    Saya nak bertanya. Bakal suami saya yang berasal dari Pakistan, cuma ada 1 bulan sahaja tarikh visit visanya. Hal ini disebabkan dia mengalami masalah kesihatan dan terpaksa buat pembedahan. Masa telah terbuang di negara asalnya. Sekarang dia di Malaysia. Perkara pertama perlu kami buat ialah pergi ke Kedutaan Pakistan dulu untuk kebenaran berkahwin kan? Saksi maustatin yang 2 orang dalam dokumen permohonan nikah dari pejabat agama tu macam mana kalau di Malaysia tak cukup 1 bulan. Boleh ke? Yang itu apa ciri2 nya? 2 orang yang kenal dia sahaja.. atau yang kenal dia dan mesti di tempat tinggal yang sama kawasan dengan bakal suami?

    Like

  11. Salam, saya rakyat Malaysia. Pasangan saya adalah warganegara UK. Kami ingin melangsungkan perkahwinan di UK. Boleh tau apa prosedur yang saya perlu buat bagi memudahkan urusan nikah kami disana. Saya berkerja di Malaysia dan dia di UK.

    Like

  12. Assalammualaikum sis…
    Saya ingin memohon penjelasan jika saya ingin berkahwin dengan seorang lelaki yg berasal dari negara bangladesh. Calon suami saya memasuki malaysia menggunakan visa pelajar. Setelah tamat pengajian, calon suami saya mendapat pekerjaan dan terus menggunakan permit kerja. Apa yang perlu kami lakukan untuk melangsung kan perkahwinan di Malaysia…

    Like

    1. waalaikumsalam…

      means dia sekarang guna permit kerja bukan visa pelajar lagi ?

      klo guna permit kerja tak boleh mel;ansungkan pernikahan di malaysia. kena matikan permit kerja dulu.

      Like

    2. Aslmkum..nk tnya..1 sy berkhwin kt thlind mslhnya suami sy permit kerja mcm mn nk dftr kt mlysia..n kmi sudh ada ank 1 apa perlu sy buat

      Like

      1. sudah saya jawab ye… dan mohon berikan data secara detail, menikah kat wilayah mana, bila dan adakah anda mendapatkan surat nikah rasmi dari pejabat agama di sana atau tidak

        Like

  13. assalamualaikum natasia…
    ada beberapa koment yg sy baca disini amat berpuas hati dgn jawapan sis ..tapi adakah dia ( foreigner) juga perlu membuat ujian HIV dgn yg lain sama dgn warga malaysia buat?

    terima kasih
    nurul

    Like

    1. waalaikumsalam nurul hidayah… even foreigner pon kena lakukan ujian HIV . prosedur sama dengan yang lain tak ada pengecualian.

      Like

  14. Assalamualaikum .saya ingin bertanya kalau surat kebenaran berkahwin dengan warga asing boleh dibuat oleh ibu bapa ?saya berkahwin dengan org pakistan dan dduk di pakistan skarang nak balik tetapi surat kawin pakistan dan surat kebenaran dari kedutaan pakistan blum boleh dcop sbb mereka nak surat kebenaran dari perkahwinan prempuan .macam mna sebb saya skarang di pakistan blh tak org tua saya p pjabat agama untuk mmnta surat kebenaran dari pjabat agama .saya seorang saudara baru .

    Like

    1. waalaikumsalam…

      minta surat kebenaran dari konsulat malaysia di pakistan lah dek, buat apa nak kena balik malaysia plak dlu..

      Like

    2. Waalaikumsalam…

      Nanti jap dek.. Allah dek..
      Awak dah nikah di Pakistan ?
      Tanpa surat kebeneran berkahwin di luar negara ?

      Saudara baru , maksudnya sebelum menikah apa saat mau menikah br menjadi bagian dari saudara Seislam.. ?

      Like

  15. Ni no wasap saye puan..0102960098
    Saya ni anak yatim susah nak uruskan surat nikah saya… saya mualaf… saya nak kawin calon suami saya or Malaysia..so kite nak uruskan surat ni mcm mne ye puan… tolong wasap saya…

    Like

  16. salam sis masalah saya sama seperti fatin, mcm mana saya nak hubungi sis ye…. kisah saya mcm ni, suami saya tahun 2017 dia mohon plks tu sampai laaa tahun 2019 ni x siap2 lagi sticker tu…. hujung tahun 2018 saya dah merayu utk percepatkan sticker n saya nak suami balik indonesia utk urusan pernikahan…. ulang alik ulang alik x dpt jugakkk sbb ramai yg menunggu sticker tu… akhirnya saya bernikah tanpa kebenaran pejabat agama islam. sekarang proses permohonan pengesahan nikah.. alhamdulillah In Sha Allah dalam 2-3 mggu ni pengesahan dah dpt denda pun dah bayar… masalah sekarang hari ni majikan call sticker permit kerja tu dah siap…. so visa just valid until may ni… sekarang saya nak tanya mcm mana dan apa perlu saya buat utk procedure spouse visa…. saya ingat sticker x kan siap dalam 6 bulan pertama ni sbb saya dah tanya myEg n imigreen diorang ckp memang lambat nak dpt sticer tu sbb tu laaa ayah saya nikahkan kami dulu sebelum apa2 terjadi. (elak maksiat)… boleh bg penjelasan x

    Like

    1. Dah selesibke belom masalah awak dek.. ?

      Maaf akak teelepas pdg komen awak ni, byk urusan kdg tak sempat nak scroll sampai habis..

      Maaf ye..

      Klo masih dlm kemelut ini emaik akak ye.. Nanti akak reply via email..
      natasiamaiza@gmail.com

      Like

  17. salam… saya warganegara Malaysia brkhawin dgn warga Indonesia secara sah di Indonesia semua surat2 nya ada termasuk di kedutaan Malaysia di Indonesia…masalah nya isteri saya balik semasa program pengampunan baru2 ini..saya di suruh ke Putrajaya untuk memohon rayuan..lama kah proses dia apa yang perlu saya bawa..dan bagaimana cara nya berapa lama isteri saya di blacklist tq…

    Like

  18. Assalamualaikum .. nak tanye saya warganegara Malaysia , nak berkawin dengan warganegara Indonesia .. tp die pemegang pas pelajar dan dia masih bersekolah , die pon xde wali .. macam mane ye ?? Mintak tolong sis WhatsApp saye sbb ade lagi masalah yg saya nak tanyekan .. harap sis dpt membantu .. ni no saye 0172100233

    Like

  19. I am a Malaysian citizen who intends to hold a marriage with a foreign student from bangladesh. my husband’s candidate has finished his studies in a bachelor’s degree. then from his student visa he has applied for a visa worker. But after a year the agent does not manage the visa as promised. To date, my husband will try to contact the agent about his visa but the agent can not be contacted. my question here, what should my husband do to get back to his country and re-enter to Malaysia using tourist visa ?, what is the correct procedure?

    Like

  20. Assalamualaikum sist, saya merupakan warganegara malaysia yang bercadang ingin berkhawin dengan seorang lelaki yg berasal dari negara bangladesh. Calon suami saya merupakan seorang pelajar lepasan ijazah, cuma masalahnya selepas tamat gradusi, calon suami saya telah memohon pas lawatan kerja sementara(plks) tetapi selepas setahun ejen mengatakan permohonan plks calon suami saya belum diluluskan oleh imigresen. Soalan saya, bolehkah calon suami saya memohon spesial pass untuk keluar dari malaysia tanpa dikenakan blacklist ?.
    Terima kasih..harap sist dapat menjawab pertanyaan saya

    Like

      1. Assalamualaikum sis, mohon pencerahan bakal suami saya dri mesir mahu datang ke mlysia untuk bernikah dngn saya, dia juga brniat untk bermastautin di sini scra tetap. bagaimana pengurusannya untuk mendpt pengiktirafan tersebut?

        Like

      2. Waalaikumslam.. 😍 tak sabar bakal suami awak nak jd warga tetap malaysia ye..

        Urus prosedur nikah dulu.. Nanti dah dh nikah.. After a few year contact akak lg ye..

        Like

      3. sissss…. bantu saya, saya buntu saya dah nikah tanpa kebenaran sbb lama sangat tggu sticker plks tu… sekarang tgh bicara utk pengesahan nikah… masalah sekarang bicara x habis lagiii majikan call sticket dah keluar dr 2017 bulan april 2014 baru keluar…. x dijangka… tapi kami dah nikah tanpa kebenaran… apa perlu saya buat sisss saya buntu… saya takut kena denda rm10,000 tuuuu……. sayaaaaa takutttt sisss bolehhhh whatsapp saya xxxx

        Like

  21. sis boleh sy tanya..say berkahwin di indonesia dgn isteri…saya warga malaysia..isteri kena blacklist sebab pulang indonesia guna splp..cooling period 5tahun kan? boleh ke sy buat rayuan dan dapatkan surat untuk dia masuk ke malaysia lebih awal dengan jaminan sy sebagai suami? sy mempuanyai seorang anak di sana

    Like

    1. Iya colling period biasanya 5 tahun. Cubalah, bawa dokumen sokongan ke imigration. Surat nikah resmi dari negara, bukti surat lahir anak, passport isteri plus surat² pernyataan blacklist.

      Like

      1. Ni no wasap saye puan..0102960098
        Saya ni anak yatim susah nak uruskan surat nikah saya… saya mualaf… saya nak kawin calon suami saya or Malaysia..so kite nak uruskan surat ni mcm mne ye puan… tolong wasap saya…

        Like

      2. assalam sis..
        sy wanita malaysia ingin bernikah dgn lelaki warga indonesia.
        soalan sy..utk dapatkn surat kebenaran nikah dr kedutaan indonesia dan.imigresen…pihak lelaki hrus lgsung ke pjbt kdutaan dan imigresen atau minta borang di pejabat agama utk dibwa kesana..mohon pencerahan.dan brp lama prosedurnya..

        Like

  22. Hi..salam
    Sy ingin bertanya, sy igin berkahwin dengan wanita indonesia.wanita itu pemegang splp.jika sy berkahwin dengan beliau.adakah beliau kena tunggu period untuk masuk malaysia, dan adakah sy blh bt pemohonan beliau masuk malaysia dengan secepat mugkin

    Like

  23. Salam dan tumpang tanya.
    Sy ingin berkawin dengan perempuan indonesia, tetapi skrg dia mengunakan splp.
    Jika sy ingin berkawin dgn dia.adakah dia blh masuk malaysia blk?

    Like

  24. Assalamualaikum ,nama saya indah saya ingin tahu kalau pasangan kita org pakistan boleh x berkawin menguna pasport kerana dia tiada visa

    Like

  25. As salam sis..saya perempuan warga negara malaysia dan akan bernikah dengan lelaki warganegara indonesia. semua dokumen dari pihak jais telah lengkap. Bakal suami sy berkerja di jepun dan tentunya selepas bernikah pun akan berkerja disana. soalan saya bolehkan beliau pulang ke jepun setelah bernikah untuk meneruskan perkerjaan atau kena stay di malaysia dalam tempoh tertentu? saya pula akan menetap dimalaysia krn berkerja tetap disini.

    Like

    1. Bolehlah.. Lepas nikah seminit pastu nak balik ke jepun balik pon boleh tak ada masalah dengan dokumen dr pernikahan.. Nanti surat nikah/kad nikah siap, ciklah yg g ambik kat pej agama.

      Like

  26. assalamualaikum..
    1) sy nak kawin dengan pasangan sy bangladesh..permit dia single entry visa..dah pergi dekat embsy thailand.tapi embsy thailand tak bagi pasal status single entry visa, n tak bole dapat visa thailand.. ada tak cara lain untuk kahwin di malaysia tanpa laki tu balik bangla.

    terima kasih..

    Like

  27. Salam cik..
    Saya telah bernikah di thailand dengan pasangan juga berasal dari thailand…saya hendak mendaftarkan perkahwinan saya di malaysia sebelum 6 bulan tempoh di beri. Berapakah denda yang akan dikenakan dan bagaimana pula untuk memohon visa untuk pasangan saya?

    Like

    1. Allahu.. Nikh kat thailand tu kat tempat yg di iktiraf mlaysia ke tidak.. ? Kang awak pi nikh kat temoat yg tak diiktiraf masalahny lain lagi yg timbul.

      Like

  28. Salam sis..Nak tanye kalau saye nak kahwin dgn laki bangladesh yg ade permit keje mcm mane ??sbb laki tu first masuk malaysia guna pas lawatan sosial lps tu buat permit tapi sampai 2 thn permitnya belum keluar pun..agentnya kata ada problem..tapi org lain yg dtg tanpa izin pun dah dpt permit..jd dia nak batalkan permit tu lps balik negara asal.lps tu saye pergi sana kahwin dan minta pas sosial utk suami ada dpt kea??atau pun masih terikat dgn cooling period

    Like

    1. 1. Semua warganegara malaysia tidak di benarkn berkahwin atau melakukan perkahwinan dalam negara dengan mana² orang yang masuk ke Malaysia dgn PERMIT KERJA.

      2. Kena matikn permit dlu
      3. Pasangan kena balik negara asal dan dtg semula ke malaysia dgn visa kunjungan sosial budaya.
      4. Tentang awak nak pergi BANGLA untuj menikah, saya tidak menggalakkan, sebab say khawatir awak kena tipu, dn nanti hidup teraniaya di sana. (sebab dah banyak jadi sebelum ni)
      5. Cooling period, tak boleh masuk Malaysia, tapi boleh masuk negara lain kan.?
      6. Saya cadangkan anda dan pasangan membuat peemohonan nikah di Majlis Agama Sokhla, dan kmudian mendaftarkan peenikahan di Kedutaan Malaysia yang ada di sebelah Majlis Agama Sokhla.

      Like

      1. Tq sis utk reply..tapi kalau saye dah nikah kat Bangladesh lepas tu mohon visa kat Malaysia embassy di Bangladesh agaknye blh dpt kea visanye??

        Like

      2. Itu akak tak pasti pulak boleh dapat ke taknya. Tapi klo adek nak cuba apply, tak ada salahnya. Cobalah, nanti update kat sini ye.

        Like

  29. cik sy dh nikah kt pjbt agama Islam,tpi xblh nk tkr permit sy,sy dh g pjbt imm dowg kta sy kne lek KT Pakistan .skrg sy dh lek KT Pakistan ,sy dh cancel permit sy ..skrg sy kne ddk CNI brp bln KT Pakistan dn nti msuk lek Malaysia kne vise ap?tlg bgi tau sy.?

    Like

  30. slaam,cik,sy dh nikah ,sah kt pjbat agama Islam,lpz tu sy g KT pjbt imm Ipoh,nk tkr permit sy,SBB permit sy ladang,lpz tu imm kta,sy kne lek Pakistan,sy sdh cancel parmit sy .sy dh lek KT Pakistan,skrg sy kne ddk KT cni brpe buln.?dn kne msuk vise ap?temboh brp buln kne dudk KT Pakistan?cik tlg bgi tau sy.term ksh..

    Like

    1. Berapa lama kena duduk pakistan, tergantung cooling period yng di berikan oleh pihak imigresen.

      Nnti dtg lagi ke malaysia guna visa kunjungan sosial budaya

      Like

  31. assalamu’alaikum sis sy nk tanya sy sudah menikah di indonesia suami sy mualaf cine masok muslim, slp nikah kami cuma dapat 1lembar surat bukti nikah dr indonesia, boleh x sy mendaftar di mlysia dan ap sje syarat yg harus sy lengkapi,

    Like

    1. Waalaikumsalam, maksudnya macamana tu apa? Nak menikah di mana di malaysia atau di luar malaysia? Klo tanya tu yang lengkap, biar saya pon senang dan mudah nak kasi jawabannya ye.

      Like

      1. Saya warganegara malaysia dan skg berada di Malaysia.. anak saya Warganegara malaysia berusia 4 tahun berada di Filipina bersama dengan isteri saya warga Filipina.. hubungan kami sekarang kurang baik.. tetapi masih sah sebagai suami isteri… bagaimana cara untuk saya supaya anak saya kembali di Malaysia tampah sebarang masalah..

        Like

      2. kalau masalah keluarga begini, maaf saya tidak dapat nak bantu encik, apa yang dapat saya berikan hanya sedikit nasehat.

        coba berbincang baik2 dengan isteri supaya dapat kembali menjernihkan suasana.

        Like

  32. assalamualaikum….saya nk tanya…saya dh berkahwin dgn suami warganegara malaysia selama 9tahun…perkahwinan sah dari segi undang2…masuk tahun ke9…saya dpt surat interview mohon warga negara malaysia…masalahnya saya terlupa perpanjang visa…overstay selama 2bln….berapa denda compoun yg kena saya bayar…tq *

    Like

    1. Waalaikumsalam.. Itu kena tanya pihak imigresen ye puan, silakan ke imigresen, nanti mereka kluarkan surat denda berapa yang harus puan bayar.

      Like

  33. Aslm…sy warga malaysia dan dah bernikah dgn isteri sy.. dan telahpun dilegalisasi semua document..masalah sy adalah isteri sy dah blacklist..bolehkah sy bawa masuk isteri sy menggunakan visa3 bulan dan membuat rayuan di putrajaya dan memohon untuk visa ikut suami

    Like

  34. Assalamualaikum Sis, minta bantuan sedikit boleh,
    saya dah baca semua yg sis mention utk nikah dengar WNA.
    tapi saya ada kelainan sedikit kali ni harap sis boleh bantu.

    Saya warganegara Malaysia akan menikah dengan dengan seoarang warganegara Indonesia. Cuma saya merupa kan seorang Janda dan dia merupakan seorang Perwira Tentera Nasional Indonesia (TNI), dan saya juga akan melangsungkan Majlis di Indonesia. jadi boleh tak sekiranya sis terangkan dokumen yang perlu saya sediakan atas keadaan saya itu, terima kasih sis.

    Like

  35. Salam sis,
    Sy nak tnya, saya perempuan wrga negara indonesia, berkahwin dg suami sy wrganegara malaysia
    .kami bernikah di malaysia kmrin.
    Saya mau tanya boleh kah saya memohon menjadi wrga negara/mendapatkan ic merah misal nya suatu hari kemudian..?
    Mcmna cara ya..?
    Sebab sy risau jga tinggal di malaysia ini hnya karena jaminan suami yg had nya cuma setahun sahaja,, tiap tahun mesti renew. Misalkn suami sy xmau jamin sudah, apakah sy harus keluar dr malaysia.
    Apakah wrga asing seperti saya tidak boleh membeli properti spt rumah, tanah, dan kereta atas nama sy sendri ya. Keluarga suami saya prnah cakap, saya kalau berpisah dgn suami sy, sy lgsung terusir dr malaysia, bnrkah sprti itu,, sy tkut akan nasib sy dsni. Mohon sis membntu sy terima kasih.

    Like

    1. Masih baru sis, di Indonesia saja harus tinggal 15 tahun baru bs apply utk menjadi warganegara.. Klo di malaysia juga kurang lebihnya spt itu. Ikuti dlu semua proses imigresen, jgn lambat renew visa.. Klo molek, elok clean jer.. Setelah 8 tahun boleh dah apy nak jd warganegara..

      Like

  36. Assalam puan..sy bakal berkahwin dgn warga Philippine, sebelum ni dia prnh berkahwin dah berpisah (beragama kristian sekarang dah convert)..tetapi di Philippine proses bercerai atau annulment amat sukar..dia sudah beragama islam manakala isterinya beragama kristian..apa yg perlu dia lakukan untuk dptkn sijil penceraian yg sah?

    Like

    1. Dia dlu berkahwin saat dia beragama kriaten kan ? Sekarang beragama islam ?

      Tak perlu ambil surat cerailah.. Pohin pernikahan baru ini dengan nama islam kan.. Bukan nama kristen yang lama ? Betul tak ?

      Jadi pernikahan mualaf tak perlukan surat atau jejak history saat dia bukan islam.. Utu semua dah putus.. Dia sekarang org baru..

      Applylah permohonan kahwin dgn menggunakan semua dokumen mualaf dia. Ok

      Like

    2. Bro bukan senang kwin dgn pinoy,saya da lalui…dokumen dri negara asal tu paling2 susah sebab dia bukan negara islam…kampung bini sy mana nak cari imam ..mesjid pun x wujud…last2 amek langkah konon nk senang kwin kat thailand lagi la masak mcm2 step dugaan sy lalui…kini semua dah selesai daftar nikah selepas bertahun akhirnya dapat juga kad nikah malaysia…duit dan masa sedia la berkorban…tak tipu sejujurnya proses kwin sampai dpt kad nikah sy abis dekat 20k itu tak buat kenduri…sy pasal kena tipu dgn agen2 haram yg ada cable la apa la itu semua tipu bro…jangan la caya…embessy philipine la paling cilaka….

      Liked by 1 person

  37. Hi sis natasia maiza sy nak tnya sy bkawin dgn warga filipine dan majlis kami diadakan di filipine so sy dah daftar perkawinan kmi di kdutaan malaysia di manila so sy nak tnya Adakah surat daftar kawin tu sah di malaysia ataupun tidak,perlu daftar lg di malaysia tak klu hnya daftar di kdutaan malaysia di manila so macam mana tu..sblum tu sy nak bg tau sy bukan muslim

    Like

  38. Assalamualaikum saya warganegara Malaysia berkahwin dengan warga Indonesia, kami berkahwin di Indonesia sekarang nama suami disenarai hitam bagaimana caranya untuk menghapuskan nama suami saya,sekarang saya di Malaysia suami saya di Indonesia

    Like

  39. Saya adalah warga indonesia, tapi sudah berkawin dgan warga malaysia. Saya sudah memohon visa Merried tuk 6 bln. Soalan saya
    1. Boleh kah saya apply kerja di mana2 tempat di malaysia. Ex : saya register dekat Ipoh . Klu saya nak apply kerja kat johor boleh ke tidak ? Klu boleh mcm mana prosedurnya?

    Like

      1. assalammualaikum sis saya ni
        orang indonesia dan calon suami saya ni warga malaysia dulu saya pernah ke malaysia dan terkena blacklist dan oulang menggunakan splp

        jadi calon suami buat surat nikah di indonesia dan membawa saya ke malaysia lagi apa bisa soalnya pernah kena blacklist

        Like

      2. Waalaikumsalam..

        Kena selesaikan cooling period awak dlu ye sebwlum buat passport baru dan masuk ke malaysia.

        Like

      3. assallam muakaikum.sis.sy warga malaysia.ingin berkawin drngan org nepalis.tpi psabgan sy ini bukan bragama muslim.mlainkn beragama hindu.mcm mne proses psangan sy nie nk berkawin ngn sy.soalan.saya mcam mne dia nk maaok muslim dan boleh berkawin dengan sy.

        Like

      4. Allah.. Awak bawak pasngan awak ni pergi majlis agama, dekat dinding naik lift tu ada tulis level berapa utk urusan cik ni.. Pergi kat sana, nanti ikutlah prosedur mereka ye..

        Like

  40. SLM.sy nak tny,sy nak berkawin gan lelaki warganegara Indonesia kami dah siap kan semuanya.tp ada masalah visa.yg saya nak tny visa apa yg bakal suami saya perlu ambik.Dan betul k visa tu kena apply kat kedutaan Malaysia yg berada di Indonesia? Mohon peneragannya sis.tq

    Like

  41. Assalamualaikum..
    Saya cuma ingin bertanya..selepas bernikah dgn warga asing perlu lah kita registerkan pernikahan di kedutaan negara pasangan?
    Adakah permohonan visa jngka panjang utk pasangan warga asing (suami/isteri) mengambil masa yg lama?

    Like

  42. Assalamu’alaikum ….
    Saya warganegara malaysia,menikah dengan wargan3gara indonesia 2013 lepas.
    Sekarang saya duduk kat malaysia sementara istri saya duduk kat indonesia. Saya belum lagi daftarkan nikah kami kat JPN sampai sekarang.
    Apa yang patut saya buat untuk daftarkan keterlambatan saya daftar nikah ni and kat mane saya tuju and apa2 sje persyaratan untuk daftarkan keterlambatan tu.
    Berape saya kene denda?Saya pohon sangat sis bagi tau saya apa yang patut saya buat.
    Terimakasih…
    Wassalam..

    Like

    1. waalaikumsalam…

      pendaftaran nikah tu takde masalah apa2 klo lambat pon paling kena denda 100-300,

      dokumen, bawak bukti nikah saja, ic dan photokopi passport istri

      Like

  43. Hello. ibu saya seorang warga asing yg suda menetap selama 20 tahun dan ingin bercerai dgn bapa sy seorang yg bengis.
    Akan tetapi imegrisen di sabah tidak membenar kan ibu sya Untuk menyambung kemabli pass lawatannya. knpa begitu?

    Like

    1. Kerana selama 20 thn ini, suami ibu anda yg menjamin keberadaan ibu anda di Malaysia. Apabila bercerai, smua pass tdk bs lg renew atas nama suami.

      Like

  44. As’salam’mualaikum. Mohon pencerahan. Saya nak bawa calun isteri warga indon bernikah di negeri selangor. Semua dokumen yg berkaitan calon isteri telah diperolehi termasuk wakalah wali (ayah tak dapat datang). Surat kebenaran nikah dari kedutaan telah diterima oleh calon isteri. Dan saya telah mendapat kebenaran berkahwin dari PAID.Saya nak bernikah di daerah saya dlm negeri selangor. Mohon panduan.terima kasih

    Like

    1. Waalaikumsalam…

      Suruh bakal istri buat passport sosial. Flight ke malaysia. Anda serahkan dokumen utk menikah yg anda dptkan dr jabatan agama, serahkan kpd imam dimana anda akan menikah sesuai yg tertulis dlm lembaran kebenaran berkahwin. Konfirmkan tarikh dan masa dgn imam utk akad nikah. Kmudian mintalah bakal istri dtg bersama kluarganya ke tempat yg sdh dijanjikan utk akad nikah.

      Like

  45. assalamualaikum.
    puan, saya tumpang tanya skit, berkenaan berkahwin dgn org asing,
    perempuan org malaysia, lelaki org kemboja,
    masalah skrg, si lelaki sdh tinggal lebih masa di malaysia, cdng nk serender kt imegresen dan blk semula ke kemboja dan dtg blik utk berkahwin,
    tapi mslahnya nama si lelaki dah blacklist utk msuk ke malaysia, dah tanya emigresen, dia mnt si perempuan mohon ke bahagian keselamatan putrajaya utk clear blacklist. masalah kedua adalah, nk mohon blacklist kena ada bukti kuat spt perkahwinan, masalah skrg kahwin pun tak lgi dan tak boleh sbb pakai permit kerja dan passport tamat tempoh.
    saja tanya puan, kot-kot puan ada jln berdasarkan pengalaman puan.. mohon sgt jawapan dr puan. dah buntu nk setle kes depa ni.. terima kasih.

    Like

    1. Waalaikumsalam

      Satu satunya jalan dan cara adalah menikah di luar negara. Suruh lelaki tu balik negara dia, bayar denda overstay di immigration malaysia, kembalu ke negara asal buat passport sosial, setelah itu tggu cooling period selesai. kmudian hubungi saya kembali klo mau sy membantu.

      Like

      1. Assalamualaikum sis..
        Kes saya nie sama dengan dia juga
        Tapi saya nak tanya lagi satu mohon sangat jawapan Dari sis…
        Cooling period tuh kena tunggu sampai berapa lama?

        Like

      2. assalam sis..ape yg dimaksudkn dgn cooling period tu?suami sy kne b.list 5tahun..mcm mne nk buat die masuk malaysia dgn kadar segera?

        Like

      3. tak boleh masuk dah klo dah dpt perintah cooling period.. tggu lah cooling period selesai br bleh enter malaysia lg…
        cooling period tu masa bertenang

        Like

      4. Assalamualaikum kak…Saya ingin berkahwin dengan warga sri lanka dia pernah hilang pasport dan overstay
        Bolehka saya berkahwin dengan dia di malaysia ataupun di negara dia

        Like

      5. waalaikumsalam dik non sayang.

        kalau pasangan adik kehilangan passport juga overstay, macamana nak berkahwin secara resmi. kalau mau berkahwin di negara beliau, apakah adik sendiri sudah memikirkannya secara matang ??? tidak khawatirkah akan keselamatan adik ??? fikirkan baik2 sebelum membuat sebarang keputusan

        Like

      6. Salam kak..suami saya warga asing.. dah kawin di negara bgladesh dan stiap bukti perkahwinan telah di luluskan oleh keditaan malaysia di bgladesh.. cuma masalah nya, bila suami saya nak masuk malaysia. Paspord die blaclist..agak2 lama x tempoh saya nak mohon rayuan di emegresen tu?

        Like

      7. Saya kurang pasti, ada yg 3 tahun, ada yang 5 tahun tergantung cooling period.. Ada pihak imigresen tulis dlm surat ttg cooling period, cuba cek

        Like

      8. Assalamualaikum sis..
        Hal saya begini.
        Saya warganegara tetapi perempuan berasal dari philippines. Dia tiada dokumen yang sah. Kami telah bersama untuk 2tahun dan kini dia telah mengandungkan anak saya dan kini sudah 4bulan. Bolehkah dia bersalin di hospital ? Kerajaan atau swasta? Dan kak ada tak cara bantu saya ? Masalah ialah perempuan saya tiada dokumen masuk malaysia. Saya mahu bantu dia dan anak yg bakal lahir.
        (Email dibawah ialah email kawanku yg banyak memberi bantuan dalam translation dan bacaan sebab saya kurang mengerti.)

        Like

      9. Waalaikumsalam…

        Klo x ada dokumen ni yang susah ni.. Pergilah kedutaan Philipines yg terdekat, bagi tahu pihak imigresen yg bertugas bahawa pasangan anda tidk mempunyai dokumen.. Kmgknan dia di deportation tu memang ada, klo awak nak menikah, kena nikah dekat Philipines, di negara pasangan.

        Like

  46. Assalamualaikum
    Saya seorang warganegara Malaysia dan akan berkahwin dengan bakal calon isteri saya warganegara Indonesia.Pernikahan kami akan dibuat disebelah Indonesia.Dokumen kebenaran dari Majlis Agama di Malaysia semua telah saya siapkan.Cuma tinggal saya untuk keseberang sana untuk selesaikan dgn KUA Dan urusan Konsulat kita di Medan
    Saya bercadang setelAh bernikah ingin membawa dia balik kesini untuk urusan pendftaran Dan permohonan visa. Untuk pengetahuan Puan calon isteri pernh memasuki Malaysia menggunakan visa lawatan social 3 bulan yg dikeluarkan oleh Kedutaan Malaysia di.Jakarta Dan disambung lagi 2 bulan di imigresen putrajaya..soalan saya
    adakah calon isteri saya dikenakan cooling period..ini di beritahu pegwai imigresen semasa dia keluar Dr Malaysia tempoh harI …semsa dia kluar tempoh visa masih valid lagi….sekiranye benar saya ingin membuat rayuan kepada sapa patut saya ajukan ..harap puan dapat beri sebarang cadangan melalui email saya…setahu saya cooling period adalah utk yg menggunkan permit atau pass bekerja..
    Sekiranye tidak mempunyai sebarang masalah bole tak saya buat segala urusan permohonan visa disini..Sekian terima kasih

    Like

  47. Salam sis.saya bakal berkahwin dengan pasangan warga pakistan.apakah prosedur y perlu d lakukan.adakah psangan perlu pulang ke negara asal untuk mengambil surat pengesahan.mohon pencerahan.hehe.tq

    Like

  48. assalamualaikum sis 🙂
    saya ingin menayakan beberapa soalan kepada sis semoga sis dapat membantu sy

    1) sy sudah bertunang dengan WNA dan sekarang kami bercadang untuk berkahwin, sy dah baca maklumat yg sis dah bagi tu
    tapi cuma kurang faham sikit :).
    2) tunang sy masih dimalaysia kerana dia bekerja dan mempunyai permit kerja, sy difahamkan permit kerja mmg tak boleh
    berkahwin dengan sy kecuali dia batalkan permit kerja nye betul kan sis? ok soalan sy adakan dia perlu uruskan hal seperti
    kursus kawin, buat ujian HIV, pengesahan pasport dan menghantar dokumen lengkap kepada pejabat agama sebelum dia
    pulang ke negara asalnye untuk memohon visa sosial sis? atau dia balik ke nagara asal setelah dapat visa sosial baru dia
    buat semua urusan yg sy nyatakan itu sis? tolong beri pencerahan kpda sy .
    3)soalan yg seterunsnya adakah tunang sy perlu minta kebenaran majikan nye untuk berinti kerja dan matikan permit kerja nye
    sis?. majikannya tidak membenarkan dia berkahwin jika tunang sy lari dr majikan nye adakah dia kena denda sis?
    setakat nie sahajalah soalan sy kepada sis terima kasih sis harap dapat membantu sy menyelesaikan masalah sy ni sekali lagi sy ucapkan terima kasih jika tidak faham sy akan bertanye lagi 🙂

    mohon sis jelaskan 🙂

    Like

      1. saya dah bace sis sebb tu sy tanye sebab sy kurang faham…sis bole jawab kan soalan yg sy tanye kan tu terima kasih sis dan salam ramadhan dr sy 🙂

        Like

      2. 1) sy sudah bertunang dengan WNA dan sekarang kami bercadang untuk berkahwin, sy dah baca maklumat yg sis dah bagi tu
        tapi cuma kurang faham sikit :)ALLAHU AKBAR DIK… DIK…

        2) tunang sy masih dimalaysia kerana dia bekerja dan mempunyai permit kerja, sy difahamkan permit kerja mmg tak boleh
        berkahwin dengan sy kecuali dia batalkan permit kerja nye betul kan sis? -BETUL
        ok soalan sy adakan dia perlu uruskan hal seperti
        kursus kawin, buat ujian HIV, pengesahan pasport dan menghantar dokumen lengkap kepada pejabat agama sebelum dia pulang ke negara asalnye untuk memohon visa sosial sis? atau dia balik ke nagara asal setelah dapat visa sosial baru dia buat semua urusan yg sy nyatakan itu sis? tolong beri pencerahan kpda sy .-SEBAIK BAIKNYA SETELAH MEMDAPATKAN VISA SOSIAL DAN KEMBALI KE MALAYSIA

        3)soalan yg seterunsnya adakah tunang sy perlu minta kebenaran majikan nye untuk berinti kerja dan matikan permit kerja nye
        sis?.(SEBAIK-BAIKNYA) majikannya tidak membenarkan dia berkahwin jika tunang sy lari dr majikan nye adakah dia kena denda sis? (MATIKAN PÉMIT KERJA, TAK PERLU MINRA IZIN MAJIKAN, PERGI SAJA KE IMIGRESEN)

        Like

  49. Assalamualaikum,
    Saya ingin memohon penjelasan berkenaan perkara berikut:
    jiran saya telah berkahwin secara sah mengikut undang2 malaysia (ada sijil nikah & kad nikah) dengan seorang perempuan warganegara indonesia (fatimah) & telah mempunyai seorang anak lelaki (Mempunyai sijil lahir). Namun demikian, jiran saya telah meninggal dunia. Soalan saya:
    1) adakah fatimah tidak boleh tinggal di malaysia lagi & perlu pulang ke negara asal?
    2) fatimah merupakan isteri ke4. Adakah fatimah akan mendapat pembahagian harta secara faraid? Ini kerana fatimah telah dihalau keluar dari rumah oleh ahli keluarga arwah suami
    3) sekiranya fatimah ingin terus tinggal di malaysia, apa yang perlu dilakukan oleh fatimah?
    Terima kasih

    Like

    1. wa’alaikumsalm warahmatullahi wabarakatuh…

      1) tidak perlu, kerana ada anak yg berwarganegara Malaysia.
      2) dia berhak ke atas faraid dan bisa mendapatkannya
      3) seandainya beliau mahu terus tinggal di Malaysia, suruh dia ke konsulat repblik indonesia terdekat, dan tanyakan staus beliau. atau bs ke imigresen dan bertanya ttg status kependudukan beliau. bawa semua dokumen.

      Like

  50. assalamualaikum puan. Sblmnyer saya perkenalkan diri nama saya dr mohamad rifaie bin mohd ramli dan saya sblmnyer melanjutkan pengajian tinggi saya di indonesia.. dan saya punya seorang pasangan disana dan saya telah mengambil keputusan setelah berbincang dgn org tua saya untuk melamar pasangan saya ini.plan saya adalah mau menikah di indonesia di kampung halaman pasangan saya ini yaitu di sulawesi selatan disebabkan org tuanya berada disana insyallah desember ini. Cuma saya masih blur tentang prosedur yg harus dilakukan.. boleh x saya nak mintak tlg puan guide saya step by step dari apa yg saya patut buat untuk melaksanakan pernikahan saya di indonesia sehingga ape yg saya patut buat supaya bakal isteri saya dapat mengikuti saya ke malaysia dan dapat memohon sebagai permastautin tetap.. hal ini telah disetujui oleh pasangan saya dan keluarganya. Cuma saya betul2 bingung ape yg saya kene buat.. saya mohon pertolongan puan untuk membantu saya.. kalau boleh puan tlglah reply di email saya paie87kusessians@yahoo.com.. terima kasih banyak sebelumnya..

    Like

  51. Sy telah berkahwin dgn warga asing..masalahnya suami sy diminta balik ke negara asal sebab telah melakukan kesalahan berkahwin menggunakan permit kerja..sy mungkin akn blik ke negara suami bersama suami sy untuk tempoh 6 bln.masalah sekarang sy risau jika suami sy xdapat lg memasuki malaysia…apakah langkah yang perlu sy ambil supaya nanti suami sy senang masuk malaysia bila nak mohon pas lawatan sosial di kedutaan malaysia luar negara…harap dap bantu..

    Like

    1. macamana saya nak bantu cik kalau suami cik langgar peraturan NEGARA… kenalah cik ikut peraturan negara dengan baik, kalai pihak imigresen memberikan suami cik cooling period atau masa blacklist kena ikut semua itu utk memudahkan urusan dikemudian hari nantinya….

      biasa cooling period utk pelanggaran udg2 imigresen 3-6 tahun TIDAK DIZINKAN MASUK KE MALAYSIA

      Like

  52. I was indonesian people. …I deported at 8 December from malaysia. …and get 5 year blacklist. … I soon will marry my girlfriend wich was malaysian people at here indonesia. … will my blacklist can be cleared after marriage ? What should I do to clear my name from the blacklist?

    Like

      1. I was blacklisted for returning to malaysia. …because I overstay my visa for over 1 year….and now I will marry with my girlfriend at here at indonesia. …and my question is….is it possible my blacklist could be cleared after I married with my girlfriend. …is it possible I return to malaysia with her to stay with her at malaysia? She was malaysian citizen. …

        Like

      2. I know and understand that your girlfriend is a Malaysian citizen . However, every wedding is happening with Malaysian citizen , you must follow the procedures set by our country . where couples who are in the blacklist status are not allowed to marry until a later cooling period ceases.

        for what ? because , your girlfriend must turn to submit all his personal documents and procedures to meet your wedding. do not forget , you also have to verify your passport at Malaysia immigration to obtain written permission to marry outside the country .

        getting married abroad without permission from the office of a state religion in Malaysia is a violation of Islamic family law in Malaysia .

        Like

      3. What is cooling period? That day I ask at the imigration staff at seberang jaya how if I want to married with my girlfriend. …he say…I must married at indonesia. …I cannot married at malaysia. ..he didn’t say I cannot married because I get blacklist. …

        Like

      4. You MAY BE MARRIED your female friends in Indonesia that EVEN WITHOUT A POSITION TO GET THE TRUTH OF ISLAM MALAYSIA , and I beg afterwards , when registering marriages in Malaysia , follow all procedures are well …

        Immigration issues blacklist because overstayed , it is official Immigration issues , there is no connection with the problem Enakmen Islamic family law in Malaysia .

        so whatever it is you have to be ready with all konsikuensi , such issues fines for marrying outside the state without religion islam malaysia majlis truth and so on

        cooling period is the waiting time set by the Malaysian Immigration , or any where else for any royal institution cases and procedures . as you have said ( 5 years blacklist ) 5 -year cooling period is the command for you .

        Like

      5. We both was not moesliem…but how about the blacklist from the imigration could it be cleared after register our marriage at malaysia?

        Like

      6. marriage is not a short way to cancel your blacklist status .

        marriage may be done , but to enter Malaysia you still are not allowed until the sentence was finished by law .

        your wife will make the registration of your marriage occurred after

        Like

      7. Is there no other way to help us back together? Is there no other way to clear the blacklist? I just want be together again with her…..Please help me. …..now I really don’t know what to do. ….being separate for 5 year so cruel to us

        Like

      8. sorry albert …
        I can not help for serious stuff like this . If you are still cooling period of 6 months , may be allowed to seduction , but 5 years seems difficult.

        5 years shortly albert . talk with your partner , every month you both can turn met . in neighboring countries maybe

        Like

Jom Komen...

Blog at WordPress.com.

Up ↑

.:: Love Is Cinta ::.

.:: Karena Cinta Kita Selalu Ada ::.

Manusia Jalang

Karyaku adalah aku. Aku adalah karyaku.

Life Photographie

Capturing still moment

ephyria

my life my world

My Pain, My Life, My Struggles, My Fight

Come walk with me, Down My Dark & Stormy Journey BUSINESS INQUIRIES & CONTACT EMAIL : GODSCHILD4048@GMAIL.COM

Dunia Penyair ~ Himpunan Puisi Klasik Dan Moden Sepanjang Zaman

~ Koleksi Puisi Klasik Dan Moden Yang Segar Sepanjang Zaman ~

dapurizzi.wordpress.com/

~ Freshly Homemade Food ~

IZZI BAKERY

The Greatest Homemade Products

.::Ketika CINTA Bertasbih::.

.... saat beralun qasidah KASIH....

YOEDA BIKE

Bengkel Sepeda Gowes

Bengkel Sepeda Gowes

- SEPEDA GOWES -

PUISI SURGA

Sekadar Merekam Suara Hati

yuliartivk

Smile! You’re at the best WordPress.com site ever

ISLAM SYIAH

Meluruskan Pemahaman Tentang Islam Syi'ah Imamiyah Itsna 'Asyariyah (Jakfariyah)

alangalangkumitir

Javanese Manuscripts

Lazione Budy

'Saoirse' is not a word, it's angel